16 August 2016 blev der indgået kontrakt mellem rederiet Peter Hepsø Rederi AS og Karstensens Skibsværft A/S om bygning af en ny 79,75 m Snurper/Trawler. Skroget ankom til Skagen, stærkt forsinket, ultimo Oktober 2018, og det færdige skib blev overleveret til Rederiet 12 April 2019. Skibet var forinden blevet døbt i Skagen, 6 April 2019.
Peter Hepsø Rederi AS er et datterselskab til Hepsø Invest AS. Rederiets tidligere fartøj, med samme navn, ”Rav”, var en 65m Snurper/trawler bygget i 2003. Dette fartøj blev solgt og leveret til udenlandske interesser i 2018.
Rederiet driver med kombineret trawl- og notfiskeri, hvor trawlfiskeriet primært består af blåhvilling (norsk: Kolmule) fiskeri vest af Irland. Øvrig fiskeri efter primært sild og makrel drives med not. Det nye fartøj skal drives efter samme principper.
Familierederiet blev etableret tilbage i 1917, og i dag er det fortsat Hepsø familien som ejer og driver selskabet. Tredje generation består af 4 søskende, hvor Audhild Hepsø er daglig leder af rederiet. Hendes 2 søstre, Kristin Hepsø og Marit Hepsø er medejere og partnere. Broderen Petter Hepsø er også medejer og aktiv som styrmand ombord på ”Rav”. Marit Hepsøs mand, Henning Sundet er maskinchef, og fjerde generation er også aktive ombord.
Nye ”Rav” er rederiets niende nybygningsprojekt.
Rederiet begrundede sit valg af byggeværft med, at Karstensens Skibsværft tilbyder en samlet pakke som er både økonomisk og ikke mindst teknisk særdeles attraktiv. Ligeledes har det været magtpåliggende at have fuld indflydelse i hele designfasen, således projektet vil blive skræddersyet nøjagtig til de ønsker og krav, som rederiet har.
Karstensens Skibsværft glæder sig over den tillid familien Hepsø har udvist. I lighed med de øvrige pelagiske fartøjer som værftet har under bygning til redere i Norge, Sverige, Danmark og Skotland, er også nye ”Rav” af eget design. Dette sikrer en økonomisk optimering, kort beslutningsproces og klare afgrænsninger af ansvarsområder. Fordele som også andre redere har fået øje på, og værftet forhandler således om lignende designs til potentielle norske kunder. Værftets kvalitet og omhu for detaljer begynder efterhånden at blive målestokken for denne skibstype.
Design, indretning og arrangement er blevet til i et godt og nært samarbejde mellem Rederi og Værft. Rederiet har vært optaget av innovative løsninger, og der har vært lagt specielt vægt på at optimere arbejdsforhold, sikkerhed og komfort for besætningen. I tillæg til dette er det lagt stor fokus på skrogets udformning, og optimering i forhold til ”Rav”s driftsprofil, dette med tanke på lavest mulig fuel forbrug. I tillæg er fartøjet udrustet med varmegenindvindings anlæg fra alle motorer, elektriske vincher, elektrisk nothaler og elektriske fiskepumpe samt flere tiltag for at sikre lavest mulige energiforbrug.
Læs og om leveringen Strand Senior af fra Karstensensens
Sikkerhed og arbejdsforhold er i særlig fokus ved at hele lastedækket er gjort vandtæt med vandtætte skibssider. Det øger sikkerheden, og fribordet øges med næsten 3,0 m.
Videre har Rederiet valgt at satse på en fremtidssikret løsning for winche-anlægget, som er elektrisk drevet. Dette for at prioritere det eksterne og interne miljø (lavere støjniveau). Nye ”Rav” er første nybygning i ringnot-flåden med elektrisk fiskepumpe.
Fartøjet er fuldt udrustet med separate snurpe- og trawl wincher, og vil have pumpning fra hækken (trawl). Pumpning fra snurpenot på styrbord side, vil foregå 1 dæk højere end normalt, og besætningen vil dermed få et mere sikkert og enkelt arbejdsmiljø.
Fremdrivningsanlægget er leveret af Wärtsilä, og har 2-speeds gear, for at optimere brændstof økonomien og støjniveauet. Anlægget har også take-me-home funktion, som muliggør diesel-elektrisk sejlads. Hovedmotoren er en Wärtsilä 8V31 på 4880 kW. Denne helt nyudviklede 31-motor betegnes som verdens mest moderne, og har bla det laveste specifikke brændstofforbrug blandt tilsvarende motorer.