Meget få erhverv er lige så dødsensfarlige, som det kommerciele fiskeri i Beringshavet, hvor bølgerne er skyhøje og stormene forfærdelige med kastevinde af orkanstyrke.
Besætningen ombord på en trawler i disse farvande, skal være gjort af et bestemt stof, for at kunne klare arbejdet under disse yderst vanskelige forhold og mange gange er det med livet som indsats, der arbejdes på skibene.
Sikker arbejdesplads Der er i de forløbne år, gjort mange og store anstrengelser, for at sikre besætningerne bedst muligt, med overlevelsesdragter og sikkerhedsudstyr, så man kan klare sig og overleve i det iskolde vand, hvis situationen skulle opstå, man faldt overbord.
De nyeste sikkerhedsforanstaltninger, man kan bygge ind i et fiskefartøj, er netop nu under bygning ved et værft nord for Seatle USA, for den nette sum af 35 millioner dollars. Et 190 fods stort fartøj, der nu vil gøre det muligt for fiskerne ombord , at arbejde sikkert, og ikke som tidligere, at arbejde på åbent dæk, hvor man er kastebold for et lunefuldt vejr.
Skibet , der er bestilt af det amerikanske Blue North Fisheries i Seattle, repræsenterer det bedste indenfor sikkerhed for besætningen og er kulminationen på bestræbelserne på, at sikre fiskerne bedst muligt.
Arbejdsulykker med dødelig udgang Ifølge statistikken er 32 fiskere døde på jobbet i 2012 , hvilket er et fald i forhold til sidste års kedelige rekord på 42 døde.. Alligevel er erhvervet fortsat et af USA’s mest dødsensfarlige erhverv, med en for 2012 dødelighed på 117 personer pr. 100.000 arbejdere, i forhold til et almindeligt erhverv som et job i byggebranchen hvor tallet er helt nede på 17.
I Alaska er der registeret 158 fiskere der døde mellem 2000 og 2012, heraf var 49 af disse dødsfald besætningsmedlemmer, der var faldet overbord.
Bedre forhold for fiskerne Ud over at holde besætningen væk fra de store bølger , er det et fartøj, der er designet til at fungere som et flydende fiskefabrik. Blue North’s mål er at behandle mere end 90 procent af fisken når den landes, og derved minimerere spildet, som for de foregående år har været temmelig stort.
I mange år har de forskellige besætninger, på skibene ved fiskefeldtet, konkurreret mod hinsanden, i et forsøg på at fange så mange fisk som overhovedet muligt, i henhold til en stram akkord. Men nu er torsken reguleret under et nyt kvote system, der har lettede presset mod besætningerne på skibene. Man skal således ikke længere forsøge at fange så mange fisk som muligt, men i stedet konsentrerer sig om, at få så meget ud af den fisk man fanger, i stedet.
Designet af skibet, har ifølge værftet, til formål at ændre den måde fiskeriet foregår på i Beringshavet og værftet håber at resten af branchen vil følge trop, når fartøjet har stået sin prøve. .
Blå North Fisheries nye flagskib rammer vandet i slutningen af 2014 og er det første sikre fartøj af sin art i det amerikanske kommercielle fiskeri – i øvrigt en tro kopi af en model der allerede er leveret til Norge.