Logo-FiskerForum
  • Top Artikler
  • Nyheder
    • Seneste Nyheder
    • Nordiske Nyheder (Kortnyt)
    • Nybygninger
    • Reguleringer
    • Nyheds Kategorier
      • Akvakultur
      • Fiskearter
      • Fiskeri
      • Foreninger
      • Forskning
      • Forvaltning
      • Havne
      • Messer
      • Miljø
      • Nyheder
      • Områder
      • Politik
      • Producenter
      • Produkter
      • Slutbruger – Fødevarer
      • Uddannelse
      • Ulykker-Forlis
      • Økonomi
      • Gæsteartikler
    • Nyhedsarkiv
      • 2021
      • 2020
      • 2019
      • 2018
      • 2017
      • 2016
      • 2015
      • 2014
      • 2013
      • 2012
      • 2011
      • 2010
    • News in English
    • Nyhedsservice
  • Fartøjer
    • Skibsdatabase
    • Nyeste Billeder
    • Skibe Til Salg
    • Ordrelisten
    • Nybygninger
    • Nybygninger – leveringer
  • Køb & Salg
    • Køb og salg
    • Til Salg
    • Købes
    • Frydendahl
    • Opret Profil
  • Jobs
    • Jobs
    • Hyrebørs
  • Service
    • Vejret
    • Auktionspriser
    • Oliepriser
    • Fakta Om Fisk
      • Fiskearter
      • Fangstmetoder
    • Servicelinks
    • Nyhedsservice
    • Kontakt
    • Medieinformation
  • Servicelinks
  • Dansk
  • English
Menu
  • Top Artikler
  • Nyheder
    • Seneste Nyheder
    • Nordiske Nyheder (Kortnyt)
    • Nybygninger
    • Reguleringer
    • Nyheds Kategorier
      • Akvakultur
      • Fiskearter
      • Fiskeri
      • Foreninger
      • Forskning
      • Forvaltning
      • Havne
      • Messer
      • Miljø
      • Nyheder
      • Områder
      • Politik
      • Producenter
      • Produkter
      • Slutbruger – Fødevarer
      • Uddannelse
      • Ulykker-Forlis
      • Økonomi
      • Gæsteartikler
    • Nyhedsarkiv
      • 2021
      • 2020
      • 2019
      • 2018
      • 2017
      • 2016
      • 2015
      • 2014
      • 2013
      • 2012
      • 2011
      • 2010
    • News in English
    • Nyhedsservice
  • Fartøjer
    • Skibsdatabase
    • Nyeste Billeder
    • Skibe Til Salg
    • Ordrelisten
    • Nybygninger
    • Nybygninger – leveringer
  • Køb & Salg
    • Køb og salg
    • Til Salg
    • Købes
    • Frydendahl
    • Opret Profil
  • Jobs
    • Jobs
    • Hyrebørs
  • Service
    • Vejret
    • Auktionspriser
    • Oliepriser
    • Fakta Om Fisk
      • Fiskearter
      • Fangstmetoder
    • Servicelinks
    • Nyhedsservice
    • Kontakt
    • Medieinformation
  • Servicelinks
  • Dansk
  • English

Nybygning T55G Odd Lundberg

  • august 30, 2019
  • Ebbe
  • Dato: 30/08/2019
  • kl. 15:15
  • Kilde: FiskerForum, Karstensens Skibsværft
  • Kategori: Nybygning, Nybygning levering
  • Tags: Karstensens Skibsværft, Skagen
  • Land: Danmark, Norge

30 Juni 2017 blev der indgået kontrakt mellem rederiet Odd Lundberg AS og Karstensens Skibsværft A/S om bygning af en ny 69,99 m Snurper/Trawler.
Skroget ankom til Skagen, 5 Marts 2019, og det færdige skib blev, efter veloverstået fiskeprøvetur, overleveret til rederiet 15 August 2019. Skibet skal døbes i hjemhavnen Foldvik i Gratangen, Norge 31 August 2019.

Familierederiet Odd Lundberg AS blev etableret tilbage i 1918, og i dag er det fortsat Lundberg familien som ejer og driver selskabet. Tredje generation består af brødrene Geir og Tore Lundberg, hvor Geir er daglig leder af rederiet.
Rederiet er allerede fremtidssikret, idet Geir Lundbergs 2 sønner også er særdeles aktive i rederiet; Mats Lundberg sejler som skipper og Stian Lundberg er maskinchef ombord.

Mats og Stian Lundberg har i øvrigt også varetaget hele byggeopfølgningen af det nye projekt, og lagt mange timer i dette, dels i Polen men primært i Skagen, sammen med værftets medarbejdere.
Nye ”Odd Lundberg” er rederiets 4 nybygningsprojekt.

Odd Lundberg AS driver med kombineret trawl- og notfiskeri, hvor trawlfiskeriet primært består af tobis og blåhvilling (norsk: Kolmule / fiskeri vest af Irland). Øvrig fiskeri efter primært sild og makrel drives med not. Det nye fartøj skal drives efter samme principper.

Rederiet begrundede sit valg af byggeværft med, at Karstensens Skibsværft tilbyder en samlet pakke som er både økonomisk og ikke mindst teknisk særdeles attraktiv. Ligeledes har det været magtpåliggende at have fuld indflydelse i hele designfasen, således projektet vil blive skræddersyet nøjagtig til de ønsker og krav, som rederiet har.

Karstensens Skibsværft glæder sig over den tillid familien Lundberg har udvist. Lundberg familien har været fast kunde på værftet gennem mange år, og derfor er det yderligere glædeligt, at man har kunnet fortsætte dette konstruktive samarbejde. I lighed med de øvrige pelagiske fartøjer som værftet har under bygning til redere i Norge, Sverige, Danmark og Skotland, er også nye ”Odd Lundberg” af eget design. Dette sikrer en økonomisk optimering, kort beslutningsproces og klare afgrænsninger af ansvarsområder. Fordele som også andre redere har fået øje på, og værftet forhandler således om lignende designs til potentielle norske kunder. Værftets kvalitet og omhu for detaljer er målestokken for denne skibstype.

Design, indretning og arrangement er blevet til i et godt og nært samarbejde mellem Rederi og Værft. Rederiet har vært optaget av innovative løsninger, og der har vært lagt specielt vægt på at optimere arbejdsforhold, sikkerhed og komfort for besætningen. I tillæg til dette er det lagt stor fokus på skrogets udformning, og optimering i forhold til ”Odd Lundberg”s driftsprofil, dette med tanke på lavest mulig fuel forbrug. I tillæg er fartøjet udrustet med varmegenindvindings anlæg fra alle motorer, elektriske wincher, elektrisk fiskepumpe samt flere tiltag for at sikre lavest mulige energiforbrug. Endvidere er der monteret Brunvoll Ventus hylseovervågningssystem for ekstra fokus på at opdage slidtage på et tidligere stadie og hindre skadelige udslip.

Sikkerhed og arbejdsforhold er i særlig fokus ved at hele lastedækket er gjort vandtæt med vandtætte skibssider. Det øger sikkerheden, og fribordet øges med næsten 3,0 m.
Videre har Rederiet valgt at satse på en fremtidssikret løsning for winche-anlægget, som er elektrisk drevet. Dette for at prioritere det eksterne og interne miljø (lavere støjniveau).

Fartøjet er fuldt udrustet med separate snurpe- og trawl wincher, og har pumpning fra hækken (trawl). Pumpning fra snurpenot på styrbord side, vil foregå 1 dæk højere end normalt, og besætningen vil dermed få et mere sikkert og enkelt arbejdsmiljø.

Læs Også  Nybygning TR4O RAV

Elektronikpakken
Rederiet lagde stor vægt på at få de mest moderne og sikkerhedsmæssigt bedste løsninger da skibets elektroniske udstyr skulle bestemmes. Med en så omfattende elektronikpakke er videopresentationen et vigtigt element i helheden. Skipperen skal kunne overvåge og betjene radar, ekkolod, sonar, kamerasystem og øvrig elektronik fra det aktuelle arbejdsområde, uanset om det er fra skipperstolen, brovingen eller agterbroen. Til dette formål er et avanceret, men let anvendeligt videowall system fra Furuno/Kramer installeret. Kunden har været med til at udvikle systemet for at få nøjagtigt de funktioner og den betjenings som han vil have. Med et enkelt tryk på en touch skærm kan man vælge presentation på alle 23 skærme i styrhuset. Systemet kan også betjenes via en smart phone eller en Ipad eller Android tablet og kan desuden overvåges fra rederikontoret via den nya Remote View funktion.

Der er også taget hensyn til ergonomien. Odd Lundberg er udstyret med 4 nyudviklede konsoller med 55” skærme, som kan styres i både højde og vinkel fra videovæggen. På denne måde kan man tilpasse presentationen til anvenderens aktuelle arbejdsstilling samt kompensere for reflekser fra sollys.

Radarsystemet er seneste model fra Furuno og omfatter både en X-bånds version samt en S-bånd med en ny teknik, som giver en mere vedligeholdesefri funktion idet magnetronen er erstattet af en solid state komponent.
Det nya WASSP system er opgraderet med en kraftigere sender og bedre filtre for bedre detektering af ekkoer under skibet og ud i en 120 graders vinkel på siden af skibet. Det giver et effektivt søgeområde på bunden som er 3 gange større end dybden, hvor det desuden effektivt viser hårdheden på bunden. Desuden er det nu integreret med TimeZero systemet hvor man dels ser ekkopresentationen og dels kan gemme informationen til næste års brug.

Når det gælder sikkerhed er kamerasystemet valgt ud fra kriteriet at skipperen eller maskinmesteren skal kunne overvåge hele skibet og kontinuerligt samt spille ind på et media, så man altid kan følge arbejdsgangen i hele skibet samt enkelt gå ind og efterkontrollere en situation. Kamerabilderne kan også vises i en smart phone eller Ipad eller Android tablet.

Læs Også  Nybygning M125H »Strand Senior«

Hoveddimensioner

Længde oa.
69,99 meter
Længde pp.
63,60 meter
Bredde mld
15,20 meter
Dybgang hoveddæk
6,50 meter
Dybde shelterdæk
9,20 meter
Scantling dybgang
8,00 meter
Tonnage
2.780 GT

Kapaciteter mm.

Brændolie
490 m³
Ferskvand
45 m³
Teknisk ferskvand
255 m³
Smøreolie
23 m³
Urea
28 m³
Hydraulikolie
4 m³
RSW-tanke
2.185 m³

Leverandører

Wincher, kraner og fiskepumper
Alarm-/overvågning
Vacuum-system
Elektronisk udrustning
Trawlblokke
Karstensens Skibsværft A/S

Teknisk udstyr

Design: Karstensens Skibsværft A/S
Prøvetursfart/gennemsnit:
16,4 knob @ 3600+1500 kW diesel-mekanisk/boost.
Klasse: DNV-GL +1A E0 Ice-C, Fishing Vessel.

 

DÆKSMASKINERI:
Elektriske wincher, alle leveret af MacGregor Rapp Marine:
2 x Trawl wincher 80,0 t
2 x Snurpe wincher 37,3 t
2 x Nettromle 92,6 t
1 x Frelserwinch 50,0 t
1 x Ørekalvwinch 16,6 t
1 x Brystwinch 16,6 t
1 x Flodlinewinch 11,1 t
2 x Fortøjningswinch, agter 11,0 t
1 x Netsondewinch
2 x Ankerwinch
Fiskepumpeudstyr leveret af MacGregor Rapp Marine:
2 x Elektrisk fiskepumpe, 24”.
2 x El-kabeltromle
2 x Fiskeslangetromle
Dækskraner og nothåndteringsudrustning, leveret af MacGregor Triplex:
1 x NK-7500 notkran.
1 x KN-60 fordækskran.
1 x KN-60 fiskepumpekran, for.
1 x KN-60 fiskepumpe kran, agter.
1 x TRH-126 mellemrulle.
1 x Flodlægger, Triplex FLH-112.
1 x Grundlægger, Triplex GL-112.
1 x Triplex 1020 nothaler, elektrisk drevet.
Hydraulik drivstationer / power packs:
Krananlæg:
2 x 128 kW.
Trawlblokke Brdr Markussen, BlueLine
Ankre og kæder HHP Spek, leveret af Sotra.

 

FREMDRIVNING OG MASKINERI
Hovedmotor: MAN 6L32/44 CR (common rail).
Propelleranlæg: Brunvoll Volda CP98/4, d4200 mm.
Reduktionsgear: Brunvoll Volda ACG 980-2, 750/125/100 rpm.
Akselgenerator: Cummins AvK, 2500 kW / 3125 kVA @ 1200 rpm
– vandkølet
Hjælpemotorer: 1 x Cummins QSK-38DM, 992 kWe @ 1800 rpm.
2 x Cummins QSK-19DM, 567 kWe @ 1800 rpm.
Styremaskine: 1 x R-R Tenfjord SR772 – 275 kNm.
Ror 1 x R-R Ulstein FB-H 2330×4500 (flap).
Sidepropellere: 2 x Brunvoll FU-63-LTC-1750, 950 kW / 1292 HP

Startluftkompressor: 2 x Sperre HL2/77A
Arbejdsluftkompr: 2 x Atlas-Copco GA11FF
BrO separator: Alfa Laval PA615.
BrO transferpumper: 2 x Bombas Azcue.
BrO fjernpejling: MCS.
SmO separator Alfa-Laval PA615
Pumper: Hovedmotor køling: Bombas Azcue.
Brand-, spule- og lænsepumper:
Bombas Azcue.
Hydraulik-, AC og øvrige kølevandspumper:
Bombas Azcue.
Bokskølere: Bloksma (hovedmotor)
Bloksma (hjælpemaskineri)
(alle maskiner og øvrige hovedkomponenter er FV-kølede).
Dykpumper: ITT Flygt.
FV hydroforanlæg: 2 x Bombas Azcue.
Toilet/sewage pumper: 2 x Hidrostal.
Toilet/vacuum system: Jets.
VV beholdere: 2 x OSO Marine 17RA 300 E
Lastevandsseparator: DVZ 2500 FSU OilChief

FISKETANKE / FISKEBEHANDLING:
RSW-system: 2 x Johnson Controls (JCI), 2 x 1195 kW / 2 x 1.028.000 kCal/h.
Cirkulationspumper 4 x 490 cum/h
Kondensatorpumper 2 x 300 cum/h
Pumper af type Bombas Azcue.
RSW cirkulationssystem med Eltorque aktuerede ventiler, styret fra JCI kontrolsystem.
Vacuum-system: C-Flow:
4 x 66 kW kompressor aggregater.
2 x 4200 l tank.

 

REDNINGS- OG BRANDSLUKNINGSUDRUSTNING:
MOB-båd: Viking Norsafe Mako-655 MkI Waterjet 266 HK.
MOB-båds davit: MDM DAF-375.
Redningsflåder: 2 x Viking, 16 pers.
Brandmeldeanlæg: Consilium.
Central brandslukning: Survitec, vandtågeanlæg.

 

INDRETNING MM:
Styrehus indretning: Karstensens Skibsværft
Styrehus konsoller: ElPro
Styrehus-stole: 3 x NorSap 1600 Comfort.
Indretning: Maritime Montering.
Møbler i indretning: Maritime Montering / Ekornes.
Skodder: BIP.
Indretningsdøre: Momec door.
Ventilationsanlæg: Aeron.
A/C anlæg: Aeron.
Vinduer: Van Wingerden.
Frontvinduer: 19+6 mm lamineret glas.
Vinduesviskere: 9 x Wynn.
Malingsleverandør: International.
International Intersleek silikone bundmaling.

 

ELEKTRISK:
Komplet installation: KS Elektro A/S.

Alarm-/overvågning: Marine Control Services (MCS).
MCS har leveret IAS – Integrert Automations System
med overvågning af hoved- og hjælpemaskiner.
Systemet består af FO Economy & FO kontrol, integration
af PMS system, kontrol af dæks- og navigationslys.
Overvågningen kan ske via PC eller mobiltelefon vha. skibets internet.

Navigationslys: LED, Lopolight.
Søgeprojektør: 2 x Polarlight.
1 x Colorlight.
Tank niveau alarmer: Mobrey.
Hovedtavle: Scantechnic.
PMS system: DEIF Delomatic 4.
Central UPS: 99 kVA.

 

ELEKTRONIK:
Elektronisk udrustning (navigation, fiskesøgning, kommunikation) leveret af Simrad, Scanmar og Furuno Sverige og installeret af KS Elektro. Hovedkomponenter:
Matrise system: Furuno Videowall Mk2.
LF sonar: 1 x Simrad ST93.
MF sonar: 1 x Simrad CS90.
Bowscannar sonar: 1 x Simrad SN90
Ekkolod: 2 x Simrad ES-80.
3D sonar: WASSP
Trawl sonar: 2 x Simrad FS70.
Netmonitorering: 1 x Scanmar ScanBas 365
Strømlog: 1 x JRC JLN 652BB.
Radar, S-band: 1 x Furuno 2238 BB.
Radar, X-band: 1 x Furuno 2218 BB.
Gyro: 1 x Simrad GC80.
GPS-gyro: 1 x Furuno SC-130.
Autopilot: 1 x Simrad AP80.
Ecdis: 2 x Tecdis T-2138A.
Plotter : 1 x MaxSea Time Zero.
1 x Olex.
SSB: Sailor 6310.
VHF udrustning: 2 x Sailor 6222 DSC
3 x Sailor 6210.
Termisk kamera: Flir M625, gyro stabiliseret
V-sat kommunikation: Telenor.
Satellit tlf Iridium LT-3100.
Sat-TV system: Telenor.
TV/underholdning: Furuno Sverige.

– alt udstyr som blackbox, og fremvist på:
Styrehus monitorer: 55” Olorin, widescreen monitorer.

 

Skroget er bygget i stål med to gennemgående dæk, hoveddæk og shelterdæk samt bak- og bådedæk med dækshus. Styrehus, skorsten samt for- og agtermast er bygget i aluminium.
Under hoveddæk er skroget inddelt i følgende vandtætte rum: Forepeak, bovpropeller/sonarrum, højtanke for brændolie og spulevand, RSW-last sektion med 11 tanke og centralt RSW-pumpe-/manifold rum, maskinrum med hovedmotor koblet til reduktionsgear med propeller i dyse, agterste sidepropeller samt separate rum for hjælpemotor og separatorer. Helt agter agterpeak med tanke.

 

På hoveddæk er der indrettet: Forepeak, stores, RSW-last trunk sektion, med centrale rum for vakuum pumpe og RSW-kølemaskineri, indretningssektion SB og maskinværksted, kontrolrum, hydraulikrum og tavlerum BB. Helt agter storesrum for trawl med styremaskine.
Indretning på hoveddæk er med 4 mandskabs lukafer, alle med eget bad/toilet, trimrum, vaskeri, maskinkontrolrum samt gang og trappe.
Ved at placere indretningen længst muligt væk fra propelleren og øvrige støjkilder, er der et godt grundlag for en støjsvag indretning. Udover selve placeringen er der udført en række konstruktive tiltag mht støjisolering, der også er stærkt medvirkende til at skabe et lavt støjniveau.
På shelterdæk er indrettet: Stores i forepeak, BB rum for havnegenerator samt dækstores. BB 2 snurpe-wincher, lukket lastedæk med dækshus/afsilingskasse samt luger til de 11 RSW-tanke indrettes midtskibs. Afsilingskasse udføres i aluminium aht vægt.

 

Fuld bredde overbygning agtenfor luger med svejseværksted, trawlværksted og ventilationsskakte BB samt indretning SB. Indretning i overbygning: 5 mandskabs lukafer (med eget bad/toilet), skibskontor, kaffebar, omklædningsrum, olietøjsrum med fælles toilet samt gange og trapper.
Agten for overbygning trawldæk BB med 2 nettromler og SB nedbygget notbinge. På spejl BB indbygget hydraulisk hækport og 3 stk hydrauliske styrestænger. Agter BB fiske- og hydraulikslangetromler.

 

Bådedæk 01 er vandtæt helt til agterkant af overbygning, agten for midtskibs. Forrest p å bådedæk 01 er monteret ankerwincher og hjælpewincher samt fortøjningsudrustning. Agten for dette rulledæmpertanke og dæk med flodlinewinch og forreste snurpegalge SB. SB fiskepumpe, fiskeslange- og hydraulikslangetromler. Foran dækshus agterste snurpe galge samt Triplex nothaler. Ligeledes på bådedæk 01-niveau er der monteret hoveddækskran samt fiskepumpe kran.
På bådedæk 01, agten for midtskibs, dækshus i center. Indretning i dækshus med: Dagrum, kino, messe, kabys med proviantrum (og separate køle-fryserum) samt gange og trapper. I separat opbygning helt mod BB indrettes ventilationsrum til maskinrum og hydraulikrum samt casing for udstødninger. Agten for dækshus monteres 2 stk trawlwincher samt ende-frelserwinch BB.

 

Helt agter er bådedæk 01 løftet og fiskepumpe placeret BB. Trawlgalge med ophæng/fundament for 2 trawl- og 1 frelserblok helt agter.
På bådedæk 02 dækshus i center. Indretning i dækshus med: 3 officers lukafer, redningsmiddelrum, instrumentrum og fælles toilet. På BB side af dækshus MOB-båd og –davit i overbygget hangar samt skorsten.
Styrehus er placeret på brodæk og med 360° sigt.
Alt som vist på generalarrangement.

 

Designfilosofien bag hoved-/hjælpemotor konstellationen er som følger:
Fartøjet er forsynet ed en 3600 kW hovedmotor med mulighed for PTI/Boost, eksempelvis ved tråling. Herved vil der være tilstrækkelig effekt til fremdrift under tråling, såvel som til el-anlægget (primært sidepropellere) under not-fiskeri.
For yderligere strømforsyning er fartøjet forsynet med 3 stk diesel-generatoranlæg, 1 på 992 kW og 2 på 567 ekW. El-anlægget er forsynet med et Power-Management-System (PMS) som administrerer kraftforbrug og automatisk opstart af diesel generatorerne.
Reduktionsgearet er med 2-speed step for propelleren, således dimensioneret at speed step 1 primært vil blive anvendt i begrænsede tilfælde, når der er brug for fuld effekt på hovedpropeller.
Endvidere er der monteret UPS/clean power for 230V, således skibets frekvens kan flyde mellem 50 og 60 Hz. Dette giver mulighed for at reducere hovedmotorens omdrejningstal med 17%. Sammen med 2-speeds gearet, vil den flydende frekvens dække propelleromdrejningstal fra 83 til 125 rpm.

 

Driftsfilosofi:
Under fiskeri, hvor fartøjets elektriske winchanlæg anvendes mere eller mindre kontinuerligt, vil hovedgearets PTO og dermed akselgeneratoren være koblet ind. Når der er brug for fuld kraft på wincherne, vil der ikke være behov for fuld ydelse på hovedmotoren. Hovedmotoren vil således bruges som kraftkilde dels til fremdrivning og dels til strømforsyningen. Følgelig er det ikke nødvendigt at have hjælpemotorerne i drift.
Winch anlægget er af elektrisk type, med re-generering af effekten bla under udfiring/låring af wire.
Skulle der være ønske om yderligere kraft på fremdrivningsanlægget, da er hjælpemotorerne så tilstrækkelig store, at de tilsammen vil kunne køre skibets normale strømforsyning incl belastning på winchesystemet.
Da det elektriske system er forberedt for parallel kobling af generatorerne, vil der være en stor sikkerhed i systemet, idet disse tilsammen vil kunne dække fartøjets strømforbrug på tilfredsstillende vis. Endvidere er hovedtavlen forsynet med skillebryder, således akselgenerator kan drive sidepropellere, og dieselgeneratorer skibets øvrige el-belastning.
Ovenstående arrangementer sikrer en meget stor fleksibilitet, stor driftsikkerhed samt mulighed for brændstof- og driftsøkonomisk fornuftig drift.

TidligereForrige nyhedEUfishmeal biennial Conference 2019, Thorshavn
Næste nyhedTrawler i stormvejrNæste
Med 100 mio kr i havne-investering samt 2025 vækst-plan viser Grenaa Havn vejen

Med 100 mio kr i havne-investering samt 2025 vækst-plan viser Grenaa Havn vejen

Trods innovative og kreative løsninger med en høj faglighed, er et norsk skibsværft nu gået konkurs foto: Blokken skipsverft

Trods innovative og kreative løsninger med en høj faglighed, er et norsk skibsværft nu gået konkurs

Tran-produkter undersøges for, om de kan mindske risikoen for at få Corona

Breaking: Tran-produkter undersøges for, om de kan mindske risikoen for at få Corona

Slagteskib får 10 års dispensation af norsk fiskeriminister

Slagteskib får 10 års dispensation af norsk fiskeriminister

ANNONCER

Kontaktinfo

  • +45 60 22 09 46
  • info@fiskerforum.dk
  • Otto Pedersvej 1
    6960 Hvide Sande
    Danmark

Nyheder

  • Seneste Nyheder
  • Nordiske Nyheder
  • Nybygninger
  • Nyhedsservice
  • Tip en Nyhed
  • News in English

Andre Projekter

  • Oplevelsesgaver
  • DK Fisker
  • Tilbudsverden.dk
  • Traepiller-priser.dk
  • OSB plader
  • Gas grill
  • Hvide Sande
  • Redningsvest

Service

  • Fartøjer - Skibsdatabase
  • Køb & Salg
  • Hyrebørs
  • Oliepriser
  • Fiskepriser
  • Fakta om Fisk
  • Medieinformation

NYHEDSARKIV

  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015

Nyhedsservice

modtag nyheder
Tip en nyhed
Facebook Instagram Twitter Youtube
reklamer nej tak
Logo-FiskerForum

Alle billeder, tekster og data på FiskerForum er beskyttet af dansk lov om ophavsret. Alle rettigheder tilhører eller varetages af FiskerForum.dk på vegne af de tilknyttede fotografer. Det er ikke tilladt at kopiere eller bruge tekster, data eller billeder fra FiskerForum uden tilladelse. © 2004 - 2019

Webdesign by ApolloMedia

Handelsbetingelser Cookie & Privatlivspolitik

By continuing to use this website, you consent to the use of cookies in accordance with our Cookie Policy.

Accept