30 Juni 2017 blev der indgået kontrakt mellem rederiet Odd Lundberg AS og Karstensens Skibsværft A/S om bygning af en ny 69,99 m Snurper/Trawler.
Skroget ankom til Skagen, 5 Marts 2019, og det færdige skib blev, efter veloverstået fiskeprøvetur, overleveret til rederiet 15 August 2019. Skibet skal døbes i hjemhavnen Foldvik i Gratangen, Norge 31 August 2019.
Familierederiet Odd Lundberg AS blev etableret tilbage i 1918, og i dag er det fortsat Lundberg familien som ejer og driver selskabet. Tredje generation består af brødrene Geir og Tore Lundberg, hvor Geir er daglig leder af rederiet.
Rederiet er allerede fremtidssikret, idet Geir Lundbergs 2 sønner også er særdeles aktive i rederiet; Mats Lundberg sejler som skipper og Stian Lundberg er maskinchef ombord.
Mats og Stian Lundberg har i øvrigt også varetaget hele byggeopfølgningen af det nye projekt, og lagt mange timer i dette, dels i Polen men primært i Skagen, sammen med værftets medarbejdere.
Nye ”Odd Lundberg” er rederiets 4 nybygningsprojekt.
Odd Lundberg AS driver med kombineret trawl- og notfiskeri, hvor trawlfiskeriet primært består af tobis og blåhvilling (norsk: Kolmule / fiskeri vest af Irland). Øvrig fiskeri efter primært sild og makrel drives med not. Det nye fartøj skal drives efter samme principper.
Rederiet begrundede sit valg af byggeværft med, at Karstensens Skibsværft tilbyder en samlet pakke som er både økonomisk og ikke mindst teknisk særdeles attraktiv. Ligeledes har det været magtpåliggende at have fuld indflydelse i hele designfasen, således projektet vil blive skræddersyet nøjagtig til de ønsker og krav, som rederiet har.
Karstensens Skibsværft glæder sig over den tillid familien Lundberg har udvist. Lundberg familien har været fast kunde på værftet gennem mange år, og derfor er det yderligere glædeligt, at man har kunnet fortsætte dette konstruktive samarbejde. I lighed med de øvrige pelagiske fartøjer som værftet har under bygning til redere i Norge, Sverige, Danmark og Skotland, er også nye ”Odd Lundberg” af eget design. Dette sikrer en økonomisk optimering, kort beslutningsproces og klare afgrænsninger af ansvarsområder. Fordele som også andre redere har fået øje på, og værftet forhandler således om lignende designs til potentielle norske kunder. Værftets kvalitet og omhu for detaljer er målestokken for denne skibstype.
Design, indretning og arrangement er blevet til i et godt og nært samarbejde mellem Rederi og Værft. Rederiet har vært optaget av innovative løsninger, og der har vært lagt specielt vægt på at optimere arbejdsforhold, sikkerhed og komfort for besætningen. I tillæg til dette er det lagt stor fokus på skrogets udformning, og optimering i forhold til ”Odd Lundberg”s driftsprofil, dette med tanke på lavest mulig fuel forbrug. I tillæg er fartøjet udrustet med varmegenindvindings anlæg fra alle motorer, elektriske wincher, elektrisk fiskepumpe samt flere tiltag for at sikre lavest mulige energiforbrug. Endvidere er der monteret Brunvoll Ventus hylseovervågningssystem for ekstra fokus på at opdage slidtage på et tidligere stadie og hindre skadelige udslip.
Sikkerhed og arbejdsforhold er i særlig fokus ved at hele lastedækket er gjort vandtæt med vandtætte skibssider. Det øger sikkerheden, og fribordet øges med næsten 3,0 m.
Videre har Rederiet valgt at satse på en fremtidssikret løsning for winche-anlægget, som er elektrisk drevet. Dette for at prioritere det eksterne og interne miljø (lavere støjniveau).
Fartøjet er fuldt udrustet med separate snurpe- og trawl wincher, og har pumpning fra hækken (trawl). Pumpning fra snurpenot på styrbord side, vil foregå 1 dæk højere end normalt, og besætningen vil dermed få et mere sikkert og enkelt arbejdsmiljø.
Elektronikpakken
Rederiet lagde stor vægt på at få de mest moderne og sikkerhedsmæssigt bedste løsninger da skibets elektroniske udstyr skulle bestemmes. Med en så omfattende elektronikpakke er videopresentationen et vigtigt element i helheden. Skipperen skal kunne overvåge og betjene radar, ekkolod, sonar, kamerasystem og øvrig elektronik fra det aktuelle arbejdsområde, uanset om det er fra skipperstolen, brovingen eller agterbroen. Til dette formål er et avanceret, men let anvendeligt videowall system fra Furuno/Kramer installeret. Kunden har været med til at udvikle systemet for at få nøjagtigt de funktioner og den betjenings som han vil have. Med et enkelt tryk på en touch skærm kan man vælge presentation på alle 23 skærme i styrhuset. Systemet kan også betjenes via en smart phone eller en Ipad eller Android tablet og kan desuden overvåges fra rederikontoret via den nya Remote View funktion.
Der er også taget hensyn til ergonomien. Odd Lundberg er udstyret med 4 nyudviklede konsoller med 55” skærme, som kan styres i både højde og vinkel fra videovæggen. På denne måde kan man tilpasse presentationen til anvenderens aktuelle arbejdsstilling samt kompensere for reflekser fra sollys.
Radarsystemet er seneste model fra Furuno og omfatter både en X-bånds version samt en S-bånd med en ny teknik, som giver en mere vedligeholdesefri funktion idet magnetronen er erstattet af en solid state komponent.
Det nya WASSP system er opgraderet med en kraftigere sender og bedre filtre for bedre detektering af ekkoer under skibet og ud i en 120 graders vinkel på siden af skibet. Det giver et effektivt søgeområde på bunden som er 3 gange større end dybden, hvor det desuden effektivt viser hårdheden på bunden. Desuden er det nu integreret med TimeZero systemet hvor man dels ser ekkopresentationen og dels kan gemme informationen til næste års brug.
Når det gælder sikkerhed er kamerasystemet valgt ud fra kriteriet at skipperen eller maskinmesteren skal kunne overvåge hele skibet og kontinuerligt samt spille ind på et media, så man altid kan følge arbejdsgangen i hele skibet samt enkelt gå ind og efterkontrollere en situation. Kamerabilderne kan også vises i en smart phone eller Ipad eller Android tablet.