Nybygning nummer 100 fra tyrkisk værft går til norsk rederi
Dette er værftets sjette nybygning til det norske rederi, hvor også rederiets fjerde og den femte nybygning i øjeblikket er under bygning til levering senere i år. Foto: Marin Teknikk

Nybygning nummer 100 fra tyrkisk værft går til norsk rederi

Tersan-værftet på Yalova i det Nordvestlige Tyrkiet, har underskrevet en kontrakt med det norske fiskeriselskab Ervik Havfiske om at bygge en 60 meter langline-fartøj, designet af norske Marin Teknikk AS i Dragsund.

Dette er værftets sjette nybygning til det norske rederi, hvor også rederiets fjerde og den femte nybygning i øjeblikket er under bygning til levering senere i år.

Tersans salgs- og marketingdirektør Sakir Erdogan er både beæret og tilfreds med det langvarige og konstruktive forhold man har til det norske rederi Ervik Havfriske. Specielt ovenpå ordren af den sjette nybygningen nu også viser sig at være værftets nybygningsordre nummer ethundrede. En slags jubilæum, der nu kan fejres med rederiet Ervik Havfiske og som konsoliderer det gode og langsigtede forretningsforhold, der har omfattet ordre på en lang række teknisk komplicerede og meget forskellige typer fartøjer.

Den seneste type MT1112L langline-ordre er planlagt til levering tredje kvartal 2021. Den har en samlet længde på 60,50 meter, med plads til 30 besætningsmedlemmer. Den er udstyret med en Moon-pool (åbning midtskibs til havoverfladen) til håndtering af langlineudstyr og vil desuden have en høj isklasse-specifikation , hvilket gør den velegnet til sejllads i isfyldt farvand i Antarktis.

»Tersan værft har arbejdet tæt sammen med Stig og Kjell-Magne Ervik samt deres team i næsten 25 år, og Vi føler det som en anerkendelse af vores arbejdet med at designe, sikre og praktiske samt miljøvenlige og omkostningseffektive fiskefartøjer. Fartøjer som er specielt tilpasset de forskellige fiskerier og de geografiske havområder, hvor rederiet Ervik opererer,« forklarer Marin Tekniks salgsdirektør Richard K. Gjerde.

Forholdet mellem Ervik Havfiske, Marin Teknikk og Tersan Shipyard går tilbage til levering af det banebrydende dieselelektriske langlinefartøj, Frøyanes i 2010. Et skib der fortsat er det største langlinefartøj i verden.