Vestværftet leverer flyshooter til Shetland
Det er skipper og medejer af Tranquility Fishing compagny på Shetlands Øerne Stuart Anderson, som havde en snak med FiskerForum inden de sidste forberedelser med LK – 63 »Tranquility«, før de stak af fra Vestværftet i Hvide Sande fredag den 18. maj.
Det er da også en stolt fisker og skipper der overfor FiskerForum fortæller, at det er selskabet første nybygning, efter de syv medejere startede tilbage i 2008 med en ældre flyshooter, som i 2010 blev byttet ud med en nyere, der i disse dage bliver erstattet med en nydesignet og tegnet flyshooter fra Ove Kristensens hånd på Vestværftet i det Vestjyske.
Den 42-årige fisker fra den skotske ø Whalsay, ved Shetlandsøerne, fisker selv størstedelen af året med en større pelagisk båd. Fra August til september er det sild og fra oktober til november er der rigget om til makrel.
Forårsmånederne bruges på »Tranquility«, hvor det hovedsageligt er hvidfiskarter som torsk, kuller, mørksej m.m. der fanges samt undtagelsesvis nogle enkelte kasser af havtaske. De fisker udelukkende i dagslys, så i forårsmånedernes og Nordatlantens sparsomme lys, bliver det kun til tre til fire skud af godt halvanden times varighed og gerne med landinger samme dag.
Ind imellem, afhængigt af fiskeriet, er turene en smule længere. Skiftet om bord ligger næsten fast med tur ud Søndag og ind igen 10 dage senere, hvilket gerne rammer onsdagen ugen efter. Bemandingen er gerne 6 til 7 mand pr. gang, hvor der skiftes mellem skipper David Reid og Stuart Anderson.
Selskabet har selv lidt kvote på hvidfisk, som er lagt i den fælles kvotepulje for Shetland, administreret af LHD Limited, der ruller kvoterne, der lejes ud tre måneder ad gangen, ud for de tilmeldte fartøjer. Ordningen giver efter Stuart’s udsagn stabile lejepriser, uden overraskende prishop.
Flyshooteren har fået installeret en Mitsubishi hovedmotor fra WestDiesel i Esbjerg og der rigges med vod fra Thyborøn Trawlbinderi.
Om bord findes også et »Vest-El system«, der efter flere års udviklingsarbejde, nu kan samordne de forskellige arbejdsopgaver og alarmeringer, som et topmoderne fiskefartøj dagligt betjener sig af, overskueligt og funktionelt med en kompakt touch-skærm løsning til styrhuset. En egenproduktion og en løsning som Vest-El nu tilbyder til alle fiskefartøjer.
Desuden fremhæver den Nordatlantiske fisker, flere ting ved nybygningen der, udover et fantastisk og fagligt godt samarbejde med værftet, også omfatter forbedringer som fremadrettet vil forbedre arbejdsgangen, sikkerheden samt komforten om bord.
Men specielt området omkring arbejdsdækket, hvor winches er hævet i forhold til tilsvarende fartøjer tegnet og designet af Vestværftet, giver det ifølge skipper en helt formidabel plads og et ekstraordinært stort råderum til selve fiskeriet. Pladsen er skaffet ved at gøre fartøjet en smule breddere med 30 cm, hvilket også giver et øget lastrum. Kølingen foregår med skelis.
FiskerForum ønsker Stuart Anderson samt besætning om bord på LK – 63 »Tranquility« god vind fremover.