I den lille havneby Symbister på Shetlandsøen Whalsay’s vestkyst, som udgør én af de ialt 32 skotske øer, der er placeret nord for det skotske fastland mellem Orkneyøerne og Færøerne, har fiskeren Ian Shearer på 30 år, fisket siden han som 16 årig gik ud af skolen.
Siden har han sammen med 3 andre partsredere fra Øen Whalsay investeret i en helt ny single-rigget trawler hos Vestværftet i Hvide Sande. En trawler med en længde på 28.10 meter og en bredde på 8,70 meter som ikke mindst med et navn (Courageous) der vidner om hårdførhed og vilje, og som direkte oversat betyder »at have modet og udvise netop dét samt være parat til at møde udfordringer, der involverer både fare og smerte« – Et navn der forpligtiger.
Men rundet af havet og fiskeriet i et af verdens mest oprørske, men også bedste fiskevande, har Ian Shearer med sine kollegaer i fiskeriselskabet Gourageous Fishing (Whalsay] Ltd. Co fundet rytmen i et fiskeri, der kaster ganske pænt af sig.
Som regel starter fiskeriet ud mandag morgen, før det bliver lyst, der laves 3-4 slæb om dagen, inden man sidst på ugen igen vender stævnen mod havnen i Lerwick på Mainland, der er hovedøen på Shetlandsøerne, for at lande fangsten. Fangster der overvejende består af hvidfisk som torsk, sej og kuller.
Med en helt ny båd er der flere ting som den skotske fiskeskipper Ian Shearer helt klart fremhæver, som det bedste. Og som den rigtige fisker han er, fremhæver han først og fremmest arbejdsdækket ombord, der både giver plads og albuerum, når slæbet skal takles. Først langt nede i rækken, længe efter arbejdsmiljø og sikkerhed samt sødygtighed og driftøkonomi, kommer den shetlandske skipper til skibets 5 kahytter, 4 fine 2 mands kahytter og en enkelt skipper-kahyt. Der sammenholdt med opholdsrum og lukaf danner et rigtig fint afsnit ombord til besætningens komfort, samt ve og vel. Al hydraulik og dæksmaskineri er leveret af Thyborøn Skibs & Motor, som under fiskeriet kontrolleres og styres af et Scantrol autotrawl system.
Med en skånsom fiskehåndtering, efter bjærgningen af fisken, og med de forbedrede rense- og sorterer-forhold leveret af VCU i holland har man fået en sammenhængene fiskeprocesslinie, og er der nu gjort plads til ca. 1400 kasser i kølelasten ombord, hvilket efter den skotske fiskers udsagn giver tilstrækkeligt råderum, når man rammer et rigtig godt fiskeri på dagen, så er der også plads ombord, kommer det med et smil fra Ian Shearer.
En skipper, der fortæller at han har nydt opholdet i Vestkystbyen Hvide Sande, men som overfor FiskerForum.dk ikke lægger skjul på, at selvom forholdene i Hvide Sande og omkring Vestværftet er fantastiske og helt upåklagelige, med en uovertruffen hjælpsomhed fra værftets og de ansattes side, så glæder han sig sammen med den øvrige besætning, til at komme igang med fiskeriet med den topmoderne og godt udrustet trawler LK 470 »Courageous«.
Skibet er tegnet og designet af Vestværftet i Hvide Sande og er leveret i marts måned 2021. Skroget er bygget i Gdansk i Polen og færdigapteret, udstyret og udrustet i Hvide Sande. Trawleren er bygget i henhold til MCA-reglerne og klassificeret i Bureau Veritas.
Fra Fiskerforum skal der lyde et tillykke til mandskab og båd samt god vind fremover