Teknisk beskrivelse:
Skroget er bygget i stål med to gennemgående dæk, hoveddæk og shelterdæk samt bak- og bådedæk med dækshus. Styrehus, dækshus, skorsten samt for- og agtermast er bygget i aluminium. Skroget er bygget på rundspant, med spejl og udfaldende bov med markant bulb over/under vandlinie. Agterskibet udføres med knæklinie/bulbstævn og skeg.
Under hoveddæk er skroget inddelt i følgende vandtætte rum: Forepeak, sonarrum, thruster-/azimuth-rum, højtanke for brændolie, RSW-last sektion med centralt RSW-pumpe-/manifold rum, maskinrum med hovedmotor koblet til reduktionsgear med propeller i dyse, sidepropeller samt separate hjælpemotor- og separatorrum. Helt agter agterpeak med tanke.
På hoveddæk er indrettet: Forepeak, thruster-/azimuth-rum, storesrum, RSW-last trunk sektion med centrale rum for vakuum (losse-) anlæg og RSW-kølemaskineri, indretningssektion SB samt maskinværksted, kontrolrum, tavlerum og hydraulikrum BB. Helt agter maskinstores SB med styremaskine CL og storesrum for trawl BB. Indretning på hoveddæk med 4 dobbelte- og 2 enkelte mandskabs lukafer, alle med eget bad/toilet, trimrum samt gang og trappe.
Ved at indretningen er placeret længst muligt væk fra propelleren og øvrige støjkilder, er der dannet et godt grundlag for en støjsvag indretning. Udover selve placeringen er der udført en række konstruktive tiltag mht støjisolering, der også er stærkt medvirkende til at skabe et lavt støjniveau, således er det gennemsnitlige lydtryksniveau i indretningen omkring 55 dB(A) ved 100% MCR.
På shelterdæk er indrettet, under hvalbak: Stores i forepeak, storesrum, med svejseværksted SB og separat malingsrum BB. Agten for bakskod 2 snurpe-wincher, fiskemodtagsdæk, med dækshus/afsilingskasse samt luger til de 11 RSW-tanke indrettes midtskibs. Fuld bredde overbygning er placeret agtenfor luger, trawlværksted/stores med ventilationsskakte BB samt indretning SB.
Indretning i overbygning: Omklædningsrum/kaffebar med fælles toilet, olietøjsrum, vaskeri, hospital, kontor/mødelokale samt gange og trapper. Agten for overbygning trawldæk BB med 2 nettromler, arrangeret side-om-side og SB nedbygget notbinge. På spejl 2 hydrauliske hækporte og 2 x 3 stk hydrauliske styrestænger.
På bakdæk er der ankerwinch i hus under formast samt fortøjningsudrustning. Agten for dette rulledæmpertanke og bakdæk med brystwinch SB. Bakdæk er sammenbygget med bådedæk 01 via gangbro SB og BB. På SB dæk findes fiskepumpe, fiskeslange- og hydraulikslangetromle. Foran dækshus agterste snurpegalge samt nothaler. Ligeledes på bak-/bådedæksniveau er monteret hoveddækskran og fiskepumpe kran. På bådedæk 01, agten for midtskibs, dækshus i center.
Indretning i dækshus med: Dagrum, TV-rum, messe, kabys med proviantrum (og separate køle-fryserum) samt gange og trapper. I separat opbygning helt mod BB ventilationsrum til maskinrum og hydraulikrum. Agten for dækshus, på bådedæk 01, er der monteret 3 stk trawlwincher samt skorsten og ende-frelserwinch BB. Helt agter på bådedæk er dækket løftet 1000 mm og fiskepumpe placeret BB. Trawlgalge med ophæng for 3 trawl- og 2 frelserblokke helt agter.
På bådedæk 02 dækshus med ventilationsrum, elektronikrum samt indretning med 3 officers lukafer med eget bad/toilet, fælles toilet samt gange og trapper. På BB side af dækhus MOB-båd og –davit samt skorsten. Styrehus på brodæk og med 360° sigt.
Designfilosofien bag hoved-/hjælpemotor konstellationen er som følger:
Der er monteres 1 stk kraftudtag (PTO) på hovedgearet, dette er beregnet for primær drift af skibets strømforsyning via akselgeneratoren (2700 kW).
For yderligere strømforsyning er fartøjet forsynet med 3 stk Mitsubishi diesel-generatoranlæg – 2 x 1200 kW og 1 x 500 kW havne-/nødgenerator. Det elektriske system er opbygget med fuldautomatisk Power-Management-System (PMS) som administrerer kraftforbrug og automatisk opstart af generatoranlæg.
Reduktionsgearet er af 2-speed steps typen, således dimensioneret at speed step 1 (120 rpm på propelleren) primært vil blive anvendt i begrænsede tilfælde, når der er brug for fuld effekt på hoved-
propeller.
Endvidere er der monteret statisk omformer for 230V, således skibets frekvens kan flyde mellem 50 og 60 Hz. Dette giver mulighed for at reducere hovedmotorens omdrejningstal med 17%.
Sammen med 2-speeds gearet, vil den flydende frekvens dække propelleromdrejgningstal fra 79 til 120 rpm.
Winch anlægget er af elektrisk type, med re-generering af effekten bla under udfiring af wire.
Endelige er fartøjet, i tillæg til det konventionelle, optimerede fremdrivningsanlæg, forsynet med en 800 kW (1090 HK), kombineret nedsænkbar azimuth / tunnel thruster i forskibet. Denne vil kunne drive skibet frem i nødstilfælde, eller i tilfælde af ønske om reduceret fart.
Ovenstående arrangementer sikrer en meget stor fleksibilitet, stor drift sikkerhed samt mulighed for brændstof- og driftsøkonomisk fornuftig drift.