17 December 2013 blev der indgået kontrakt mellem Rederiet Ruth A/S og Karstensens Skibsværft A/S om bygning af en ny 87,80 m Snurper/Trawler. Skroget ankom til Skagen, i August 2015, og det færdige skib blev overleveret til rederiet 11 Marts 2016.
Det nye fartøj er en topmoderne pelagisk snurper/trawler, med alt indenfor det nyeste af maskineri, udstyr og udrustningen. Projektet i sin helhed er blevet til i et meget nært og intenst samarbejde mellem rederi og værft. Rederiet og værftets rådgivere og bankforbindelser har også bidraget gunstigt til en effektiv beslutningsproces.
Efter rederiets og værftets bedste overbevisning er der tale om verdens første pelagiske trawler udrustet for fiskeri med 2-trawl ! Følgelig er fartøjet udrustet med 3 trawlwincher, 4 nettromler samt 2 fiske pumpepositioner på hækken (SB hhv BB). Designet af hele dette arrangement er udført i meget nært samarbejde mellem Rederi og Værft.
Rederiet Ruth blev etableret i 1988 af Gullak Madsen og 2 partnere, med køb af Arica I (ex Marie Polaris), som efterfølgende blev omdøbt til Ruth. I 1990 fulgte Ruth (2), som blev indkøbt fra Færøerne og ombygget. I 1998 overtog rederiet Ordinat fra et norsk rederi, og omdøbte dette fartøj til Ruth (3). Nuværende Ruth (4) blev overtaget i 2005, pudsigt nok også fra Ordinat-rederiet i en byttehandel.
Rederiet driver med kombineret trawl- og notfiskeri, hvor trawlfiskeriet primært foregår efter industri-arter såsom tobis og brisling. Det øvrige fiskeri efter primært sild og makrel drives med not. Det nye fartøj skal drives efter samme principper.
Karstensens Skibsværft glæder sig over den tillid Rederiet har udvist. I lighed med de øvrige pelagiske fartøjer som Værftet har under bygning til redere i Skotland og Danmark, er også nye Ruth af eget design.
Med hensyn til valg af leverandører og komponenter, har der ligeledes været fokus fra Rederiets side på kvalitet, innovation og driftsikkerhed. I den forbindelse har der været tale om meget væsentlige bidrag fra lokale, danske leverandører såsom MAN, Østergaard (Cummins), Johnson Controls og Iras.
Hovedmotoren er en MAN 8L32/44 CR på 4800 kW. Dette er for øvrigt den første MAN hovedmotor med common-rail brændstofindsprøjtning bestilt til den danske fiskeflåde. Propelleren på 4500 mm skal køre med blot 120 rpm ved fuld effekt / 60 Hz på akselgeneratoren. Dette anlæg vil sikre fartøjet optimalt bollard pull (til blåhvilling / kolmule-fiskeri) og samtidig gode fri sejlads egenskaber.
I tillæg til hovedmotor effekten, vil det være muligt at booste yderligere 2000 kW på propelleren. Endvidere er fartøjet udrustet med en nedsænkbar thruster, som vil give fuld fleksibilitet og back-up. Hjælpemaskineri skal leveres af Østergaard, og være af type Cummins, bestående af 3 x 1000 og 1 x 500 kWe.
Som første danske pelagiske fartøj vil nye Ruth blive udrustet med elektriske wincher, som vil optimere arbejdsmiljøet (reduceret støj) og samtidig reducere energiforbruget. Winch pakken leveres af spanske Ibercisa, som har lang erfaring med sådanne winche-anlæg.
Fartøjet er fuldt udrustet med separate snurpe- og trawl wincher, og vil have pumpning fra hækken (trawl). Pumpning fra snurpenot på styrbord side, vil foregå 1 dæk højere end normalt, og besætningen vil dermed få et mere sikkert og enkelt arbejdsmiljø.