Karstensens nybygning nr. 438 i rækken, får af værftet i Skagen hæftet både først og størst på sig, da fartøjet på flere helt afgørende punkter afviger fra tidligere sete.
Nybygningen, til det svenske rederi B-C Pelagic AB i Donsö Sverige, »Clipperton« blev navngivet og leveret den 5. maj 2018 fra det nordjyske skibsværft i Skagen. Skroget, til den 63 meter lange trawler, er bygget i Polen på Nauta Shipyard i Gdansk og det blev sidste år i december måned bugseret til Skagen Havn.
»Clipperton« er således første nybygning til den svenske pelagiske flåde, siden leveringen af »Bristol« for 17 år siden. Dette er en af årsagerne til, at det nye fartøjer får titlerne først og størst for et svensk pelagisk fiskefartøj, på en række punkter.
Først og størst
– Første svenske fiskefartøj med et komplet sæt elektriske wincher, som både er meget energibesparende, men også meget støjsvage. Leverancen er fra norske Rapp Marine, og omfatter en stor pakke med blandt andet 2 hoved wincher og 2 nettromler samt al elektrisk dæksmaskineri.
- Furuno Sverige har leveret den største og mest moderne elektronikpakke nogensinde til et fiskeskib.
Med fiskesøgningselektronikken kan man bestemme fiskens størrelse og art inden den fiskes. Dobbelte sonarudstyr gør det muligt at søge fisk ud til 5 til 10.000 meter ved gode forhold. Clipperton er også det første svenske skib som udstyres med Furuno’s nye radar FAR-2218. Endvidere er Clipperton det første svenske fiskefartøj med 4 stk 55” 4K monitor på broen, i stedet for de traditionelle 16 stk 24/26” monitorer. En opsætningen af monitorer, der er fuldt fleksibel med Furunos VideoWall system. - Største sidepropellere i noget svensk fiskefartøj, næsten 1000 HK
- største svenske fiskefartøj nogensinde
– Den hydrauliske Kranpakke om bord på GG 229 »Clipperton«, er designet og fremstillet af SeaQuest Systems i Killybegs i Irland. Dette gør sig også gældende med kranen, der har hele agterdækket som arbejdsområde og derfor skal være bredtdækkende og fleksible i forhold til arbejdsopgaverne.
Kranen her er endvidere udstyret med det velkendte SeaQuest 360 grader vendbare rotationshoved, der gør arbejdet med fiskeredskaberne betydeligt nemmere og mindre besværligt, når noget skal vendes nemt og bekvemt. Det irske firma har også leveret begge fiskepumper til GG 229 »Clipperton«.
Ejerne er B-C Pelagic i Sverige, er en fusion mellem de svenske familier Jansson og Backman / Malmborg-Familien, der henholdsvis har ejet den velkendte »Bristol« og »Clipperton«, fra hvilke man nu har slået fiskerettighederne sammen, efter fartøjerne er solgt ud af rederiet. Nye »Clipperton´s« hjemhavn bliver ligeledes som rederiet med base fra øen Donsö i Göteborgs sydlige skærgård.
»Clipperton« er et pragtstykke af en topmoderne pelagisk trawler, med alt tænkeligt i nyt og moderne maskineri, udstyr og udrustningen, som er særligt udvalgt i tæt og nært samarbejde mellem reder og værft. Især innovative løsninger har været vendt og drejet i processen, hvor der efterfølgende er lagt særligt megen vægt på at optimere arbejdsforholdene om bord for besætningen samt en opprioritering af sikkerheden og komforten. Ligeledes har fokus været rettet mod fangst-håndteringen ombord, lige fra fangstbehandlingen til opbevaring. Driftøkonomisk har fartøjet også fået tilført noget nyt og besparende.
»Glipperton« er et pragtstykke af en topmoderne pelagisk trawler, med alt tænkeligt i nyt og moderne maskineri, udstyr og udrustningen, som er særligt udvalgt i tæt og nært samarbejde mellem reder og værft. Især innovative løsninger har været vendt og drejet i processen, hvor der efterfølgende er lagt særligt megen vægt på at optimere arbejdsforholdene om bord for besætningen samt en opprioritering af sikkerheden og komforten.
Ligeledes har fokus været rettet mod fangst-håndteringen ombord, lige fra fangstbehandlingen til opbevaring. Driftøkonomisk har fartøjet også fået tilført noget nyt og besparende.
Som et kuriosum kan det nævnes, at trods Karstensens Skibsværfts årtier-lange forbindelse til svensk fiskeri, så er »Clipperton« værftets første nybygning til Sverige. Men allerede nu, er der ordre på yderligere nybygninger til Sverige, i form at nye »Tor-ön« og »Torland«, som skal leveres i Oktober 2019 samt nye »Kristin« (dog med tysk register) for levering i Juni 2019.
Reder og besætning om bord på »Clipperton« ønskes god vind fremover.