22. marts 2010 blev det nye 81,60 meter lange fartøj afleveret til rederiet P/F HVAMM i Gøtu på Færøerne til stor bevågenhed af nysgerrige øboer og fiskere.
Den gamle Trondur i Gøtu var 22 år gammel, og var rederiets ældste fartøj, så der var ingen tvivl om, at det var det, der stod for skud. ”Vi bestilte en ny Trondur i Gøtu, da vi ønskede os et forbedret skib, og en opdatering af vores udstyr i et erhverv, hvor der sker mange ændringer, og kommer mange nye produkter på markedet,” siger medejer David Jacobsen, som er rigtig godt tilfreds med nyanskaffelsen.
Udover at være et pragteksemplar af et pelagisk fartøj og et fascinerende syn, er Trondur i Götu også forsynet med en katalysator, som formindsker NOx-udledningen (Nitrogen Dioxid) markant, og gør skibet meget mere miljøvenligt. Skibet er også konstrueret således, at fangsten kan pumpes op fra hækken frem for siden, hvilket sparer besætningen for en masse tid. ”Vi kan ikke sige andet end godt om vores nyanskaffelse i rederiet,” fortsætter David Jacobsen.
Fartøjet har allerede været i gang med det pelagiske fiskeri efter blåhvilling, men denne sæson er slut, og Trondur i Gøtu ligger PT i havn på Færøerne. ”Vi skal i gang med sildefiskeriet til sommer, og ellers følger vi også makrelaftalen nøje, da vi håber på fiskeri efter denne art fra oktober måned,” fortæller David Jacobsen
Skibet har en besætning på 12 mand akkurat ligesom rederiets andre 3 skibe,og Frits Thomsen, også medejer, bliver skipper på fartøjet. Han var også skipper på den gamle Trondur I Gøtu, som blev solgt for et år siden.
Der har været rigtig mange internationale parter involveret i nybygningsprojektet. Alt lige fra færøske Radioservice, norske Triplex, svenske Brassbell, polske Naval Shipyard Gdynia S.A, hollandske van Wingerden, tysk-danske SEACAT-Schmeding, danske Brdr. Markussen osv. Listen er lang, men der har været stor tilfredshed med samtlige samarbejdspartnere og underleverandører, og særligt fremhæver fartøjsejerne Karstensens Skibsværft som hovedentreprise.