Den 17. juli 2021 blev det irske flag hævet i masten på nybygning 458 “Antarctic”! de yngste medlemmer af McHugh -familien, Eamon Óg og Gerard Jr stod for flagceremonien, under opsyn af ejere (og bedsteforældre) Teresa og Eamon McHugh. Skroget til “Antarctic” blev bygget af Karstensen Shipyard Poland i Gdynia og ankom til Skagen i januar 2021.
Teresa og Eamon McHugh har stået i spidsen for familievirksomheden i 25 år, siden de startede med det første “Antarctic”, hentet fra Eamons bror Kevin McHugh. Sønnerne Eamon J og Gerard er også dybt involveret i familievirksomheden, hvor Eamon J administrerer landbaserede aktiviteter og Gerard fiskeriet ombord på det nuværende skib som skipper.
Antarctic Fishing Company blev etableret i 1987 med købet af det første “Antarctic”. I 1997 blev et nybygget “Antarctic” bestilt, og senere udskiftet med ejere den nuværende “Antarctic”. Den nye “Antarctic” bliver det 5. skib i ejet af Eamon McHugh og hans familie.
Eamon McHugh er en kendt personlighed i pelagiske kredse, der har fisket i omkring 40 år, og arbejdet sig op i gradere fisker på Paula, til skipper på eget fartøj. Eamon vil fortsætte med at være skipper på nye fartøj over.
Skibets design, specifikation og arrangement er et resultat af et omfattende og tæt samarbejde mellem ejere og værftet, hvor alle detaljer er blevet skræddersyet til at passe til Eamon McHughs præcise specifikationer.
Hovedfokus er blevet sat på optimering af arbejdsgangen, sikkerheden og komforten for besætningen, optimering af fangsthåndterings- og opbevaringsfaciliteter og optimering af brændstofforbruget.
Nyt “Antarctic” er baseret på Karstensen Skibsværfts yderst succesrige 63 meter skrogmodel, som har dokumenterede egenskaber i forhold til sødygtighed og brændstofforbrug. Karstensen Skibsværfts 63 meter skrog er i drift i alle dele af Nordeuropa, hvor et allerede er baseret i Killybegs, nemlig “Paula”.
For at nå over mål, er skibet udstyret med alle de nyeste maskiner og udstyr, og leverandører er blevet valgt omhyggeligt for at matche specifikationer og krav. Især er det bemærkelsesværdigt, at Killybegs -baserede Sea Quest har leveret hele dækmaskineriet/spil/kranpakken.
På samme måde har Killybegs-baserede KER Group også været en hovedbidragsyder til det nye skib, ved at have leveret det fulde RSW-maskiner og vakuum losse anlæg.
Begge virksomheder har mangeårige forretningsforbindelser med Eamon McHugh. Men denne ordre repræsenterer en første komplet levering til Karstensen Skibsværft.
Barry Electronics, også Killybegs, har leveret og installeret den komplette af elektronikpakke til det nye fartøj.