Det er nu mere end fem år siden, at Mark Anderson fra selskabet i Shetland, 60 North og hans partnere Andrew White, Ryan Arthur samt agenten LHD tog til Macduff Ship Design med ideer til et par nye trawlere.
Resultatet af dette samarbejde er blevet til »Copious« LK-985, som streamede hjem til Shetland fra Tehnomont-værftet i Kroatien. En længere rejse, der omfattede en tur gennem Middelhavet til Gibraltar-strædet over Biscayen samt vest om Irland for til sidst at ramme hjemhavnen i Shetland i januar måned i år. Lige i tide til »The Up Helly Aa festival«.
Søsterskibet »Prolific« følger senere i år. Det skriver FiskerForum.com
Mark Anderson og hans partnere havde gjort sig store tanker om hvorledes de ønskede de nye fartøjer skulle være og arbejde på. Disse ønsker blev omsat med designteamet hos Macduff. Et nært og tæt samarbejde mellem værft og kunde er efterfølgende resulteret i en GA og specifikationer, hvorefter tegningerne af nybygningerne gik i udbud – og i 2020 blev man enige om at vælge det kroatiske værft Tehnomont. Da bygherren var blevet udvalgt, gik Macduff-teamet i gang med at udvikle skrogform, detaljerede konstruktions- og udstyrsplaner m.v.
En vigtig beslutning, på et tidligt tidspunkt i projektet, var størrelsen af propellen. Da en propel med stor diameter kan give betydelige besparelser. Agter-sektionen er designet til en 3000 mm Finnøy propel, der roterer inde i en Kort dyse, drevet af en 588 kW Mitsubishi V12 S12R hovedmotor via Finnøy FK50 11.3:1 gearkasse. Den tredobbelte ror-installation og kort thruster maksimerer manøvredygtigheden væsentligt.
I de sidste par år har Macduff Ship Design lagt en stor og betydelig indsats i og ressourcer bag, tank- og CFD-test af en række nye skibe, hvilket har resulteret i en dybere liggende forståelse af, hvorledes skrogets form kan påvirke fartøjet skrog modstand i vandet og dets sø-egenskaber.
»Denne viden er anvendt på skroget af »Copious« for at sikre, at besætningen ville få et fartøj, der kunne håndtere de ofte uforudsigelige og ret hårde søer i farvandet hvor de ofte fisker, men også for at optimere effektiviteten og minimere brændstof-forbruget,« forklarer en repræsentant fra Macduff.
»Mængden af dæksmaskineri, fiskegrej og fiskeforarbejdnings-udstyr havde stor betydning for Mark Anderson. Der ønskede at fartøjet let skulle skifte mellem enkelt-trawl, tvilling-rigning og par-trawl med alt det nødvendige udstyr der hører sig til, så disse tre rigninger kunne udføres om bord.«
Denne dækmaskin-opsætning er udviklet i tæt samarbejde med Mark Anderson, der har forestået med en række innovative ideer til designet, som har til formål at forbedre både sikkerhed og effektiviteten ombord.
Reder og skipper Mark Anderson og hans partnere havde en klar forestilling samt ideer om, hvad de ønskede at opnå med »Copious« og søsterskibet »Prolific«.
Mere om de tekniske detaljer herunder:
- Spillene ombord er fra Rapp MacGregor og drives af tre hydrauliske pumper drevet fra kraftudtag på Finnøy gearkassen og elektriske trækpumper. Der er tre 14-tons trawl-spil placeret i den forreste sektion af trawleren. Disse har kapacitet til 1100 favne 22 mm kæde, men i første omgang er spolet med 700 favne Brunton Shaw kæder leveret af LHD. Spillene styres gennem et Scantrol auto-trawl med et tre-trins arrangement på 100%, 80% og 60%.
- De to 20-tons split-nettromler bag ved styrehuset er også forbundet med Scantrol-systemet. Rapp Macgregor leverede et par hængslede tappe, som er anbragt lige foran hæk-åbningerne og kan hæves eller sænkes efter behov, alt afhængigt af fiskemetode og anvendt redskab.
- »Copious« fisker med Nordsø Trawl twin-rig redskaber, et enkelt trawl og et højløft par-trawl, med fangstposer og forlængerstykker leveret af Scot Trawl. Kombifejelinerne er fra Jackson Trawl og grejet spredes af et par Thyboron type 32 skovle med en 2 tons rulleklump. Marport leverede redskabs-overvågnings-sensorerne, med sensorer, der melder om dybde, højde, afstand og hældning/rulledata til styrehuset, mens en detaljeret sender skovl-højden over havbunden, og trawlsensorer er rigget til hovedlinen.
- Fangstkvaliteten er af afgørende betydning, og selvom »Copious« overvejende forventes at tage på korte ture, er trawleren beregnet til at kunne tage på fisketure på op til ti dages varighed. Fangster ledes gennem den bagerste fangst-luge og føres direkte til en tragt for at blive afkølet med vandspray og slush ice.
- Fiskene renses og sorteres i de to seks-rums cylindriske kølere fra Carsoe, som passer ind i et layout designet af Jim Johnson fra JJ Measuring Systems. Hvert rum kan tømmes individuelt og i vilkårlig rækkefølge, afpasset den optimale fiskekøling. Når fisken er afkølet, transporteres den med transportbånd til fiskelugen og ind i lastrummet til et transportabelt bord med fire arbejdsstationer. Fiskene sorteres, vejes og pakkes med ferskvand og flage-is, inden de opbevares i det 1100 kasser store fiskerum.
- Her er installeret to Buus – slush ice-tanke med en kapacitet på 2,50 tons, som arbejder sammen med is-maskinerne på hoveddækket, der har en kapacitet på 4,50 tons/dag. Vandet til systemet leveres fra ferskvandstankene ombord samt fra en Alfa Laval ferskvands-afsaltnings-anlæg på 2-tons/dag, der er monteret i maskinrummet.
- Indkvartering ombord på »Copious« er indrettet på hoveddækket, med et omklædningsområde med både toilet og bruser der også er tilgængelig fra fiskesorteringen og behandlingen. Det primære opholdsrum har to firemandskahytter og to to-køjer kahytter, med en messe/kabys samt et lounge område agter for kahytterne.
- H. Williamson and Sons leverede styrehus-elektronikken. Ekko-loddet er Simrad ES80 og Furuno FCV1900G BB lydgivere, og plottesystemerne er et par Sodena Turbowin enheder, en Olex med ground discrimination modul og en TimeZero plotter med DRS12A-NXT radarmodul og Wassp F3i 160 ekkolod.
- FR2228-radaren, GP-39 GPS, SCX-21-satellitkompas, FA-170 AIS, RD33-kursrepeater og BR-500 brovagts-alarmsystem er Furuno-udstyr. STD 22 gyrokompasset er fra Raytheon og autopiloten er en Navitron NT921G.
FiskerForum.com ønsker skipper, besætning og skib god vind fremover.