Den nye trawler »Sigurbjörg«, bygget til det islandske fiskeselskab Ísfélag, er nu på vej hjem fra Celiktrans skibsværft i Tyrkiet. Denne topmoderne trawler, der oprindeligt var bestilt af selskabet Rammi, har gennemgået nogle små ændringer trods ejerskiftet, og præsenterer nu istedet Ísfélags farver og logo.
En avanceret fisketrawler
»Sigurbjörg«, der er designet af Nautic, er en demersal trawler udstyret med fire trawlspil, der giver mulighed for at arbejde med forskellige fiskeredskaber, herunder triple-rig konfiguration. Skibet er 48,10 meter langt og 14 meter bredt, hvilket giver rigelig plads og stabilitet ombord.
Et unikt aspekt ved »Sigurbjörg« er det omvendte Enduro Bow-design. Dette innovative skog-design gør skibet mere modstandsdygtigt over for hårdt vejr, da det bryder bølgerne bedre end traditionelle skrog. Nautics Kári Logason, som har ledet designprocessen, bekræfter, at besætningen oplever en roligere og langt mere stabil arbejds-platform.
»Sigurbjörg« er udstyret med højteknologisk og meget avanceret dæksmaskineri fra Ibercisa, herunder fire 279 kW trawlspil styret af Scantrol iSym 7 autotrawlsystem. Det elektriske system, der anvender Siemens AFE-teknologi, gør det muligt at regenerere energien effektivt.
Fokus på fangsthåndtering
Designet af trawleren har også haft fokus på en mere effektiv fangsthåndtering. Skrogets struktur giver et 285 kvadratmeter stort og frit arbejdsområde til fangst-bearbejdning. Den automatiserede elevator transporterer fangsten til det kølede fiske-rum, som har en kapacitet på 630 kubikmeter, svarende til cirka 185 tons fisk.
»Sigurbjörg« tilbyder indkvartering for op til 16 besætningsmedlemmer i moderne enkelt- og dobbeltkahytter, hvilket sikrer komfortable forhold for folkene ombord. Med denne nye trawler er Ísfélag klar til at tage fiskeriet til nye højder, med fokus på både effektivitet og med den ekstra komfort for besætningen.