Rederiet Serene Fishing Co Ltd har kontraheret en ny 82,00 x 17,20 m Pelagisk Trawler hos Karstensens Skibsværft A/S.
Nybygningen skal bære det stolte navn SERENE. Rederiet er et partrederi med 7 ejere med base på den lille ø Whalsay, som er en del af Shetlandsøerne i Storbritannien. Partrederiet daterer sig tilbage til 1969, da man tog levering af den første nybyggede ”Serene”. Fra starten blev partrederiet ledet af den velkendte skipper Magnus ”Mackie” Polson. Der er i dag 3 af de oprindelige parterne tilbage, og rederiet ledes nu af skipper Bobby Polson. De 7 partnere er: Bobby Polson, Tommy Eunson, David Shearer, Leonard Polson, Gilbert Williamson, Bryan Sutherland and George Polson.
Serene Fishing Co Ltd har tidligere fået leveret nybygninger i 1995, 1998 og den nuværende “Serene” blev leveret i 2009. Dette fartøj er nu solgt til den norske reder Henning Veibust, for levering i Februar 2017.
Rederi og Værft har igennem mange år arbejdet godt sammen – således udføres stort set al reparation og vedligehold af rederiets nuværende ”Serene” hos Karstensens Skibsværft. Trods de mange års gode samarbejde, så repræsenterer denne kontrakt alligevel et markant gennembrud for Karstensens Skibsværft, idet nye ”Serene” vil bliver Værftets første nybyggede pelagiske fiskefartøj, som skal leveres til Shetland.
Karstensens Skibsværft glæder sig derfor over den tillid Rederiet har udvist. I lighed med de øvrige pelagiske fartøjer som Værftet har under bygning til redere i UK, Irland og Danmark, er også nye ”Serene” af eget design. Karstensens Skibsværft har for nuværende en ordrebog på ikke mindre end 10 pelagiske fartøjer, for levering i løbet af de kommende 3 år. Denne nye kontrakt cementerer Værftets position som absolut førende på dette område. Værftet tilbyder et komplet koncept, hvor alle løsninger optimeres og skræddersyes til de enkelte rederiers specifikationer og ønsker. Værftet er uafhængig af alle leverandører, hvilket gør en sådan optimering meget fleksibel !
Design, indretning og arrangementer er blevet til i et meget nært samarbejde mellem Rederi og Værft, hvor begge parter har givet konstruktive indspil. Nye ”Serene” bliver således en topmoderne trawler, hvor der i design-fasen har været lagt speciel megen vægt på at optimere arbejdsforhold, sikkerhed og komfort for besætningen. Skibet bliver udrustet med alt indenfor det nyeste af maskineri, udstyr og udrustning.
Det nye fartøj skal drives efter samme principper, som det eksisterende, nemlig med pelagisk trawl. De primære arter, som der fiskes efter, er sild og makrel.
MAN Diesel & Turbo er valgt som leverandør af fremdrivningsmaskineri, med en 12VL32/44 CR hovedmotor. Dette vil blive den første (langsomgående) hovedmotor i den skotske/shetlandske fiskeflåde med common-rail teknologi. Propelleren på 4500 mm vil blive optimeret til fartøjets driftsmønster med omdrejningstal mellem 110 og 130. Dette anlæg vil sikre fartøjet optimalt bollard pull (til makrel-fiskeri) og samtidig gode fri sejlads egenskaber.
MAN Diesel & Turbo skal også levere 2 tungtbyggede generatoranlæg, hver drevet af en MAN 6L21/31 motor. I tillæg hertil udrustes skibet med 125 hhv 250 kW havne- og nøddiesel anlæg.
Baseret på mange års gode erfaringer har Rederiet valgt Karmøy Winch, som leverandør af hele dæksmaskineri-pakken, som bla omfatter store 90t trawlwincher og 110t nettromler.
Nye SERENE skal leveres i Juni 2018. Prisen er omkring 230m DKK / EUR 31m / GBP 23,5m.
Hoveddimensioner:
Længde overalt 82,00 m
Bredde moulded 17,20 m
Dybde 1st deck 12,35 m
RSW-tankkapacitet 2900 cum
Udrustning:
Hovedmotor MAN 12VL32/44 CR
Reduktionsgear 2-speed, Scana Volda
Propeller d4500mm, Scana Volda
Primært hjælpemaskineri 2 x MAN 21/32 1250 kWe
Winch- og kransystem Karmøy Winch
Thrustere Brunvoll, 2 x 1300 kW
RSW-anlæg Johnson Controls, 2 x 1471 kW
Losseanlæg Iras, 4 x 66 kW / 2 x 4200 l tank