Den seneste nybygning til den norske fiske-flåde er ét af de mest teknologisk og avancerede fiskefartøjer, der findes.
Notbåden »Nord-Fugløy« er leveret af det norske værft Larsnes Mek Verksted, til Roger Nilsen’s fiskeri-selskab Camaro Fiskeri-selskap. Det bliver værftets nybygning nummer 69. Fartøjet bliver på 50,7 meter i længden og 12 meter bredt, samt optimeret til et effektivt og miljøvenligt fiskeri. En batteripakke på 1 MWh vil blive installeret sammen med en stor propel, to-trins gear, variabel hastighedsgenerator og »take me home« teknologi.
Fartøjet vil blive indrettet med kombineret RSW/levende fisketanke og fryserum.
Det er bygget efter et Skipskompetanse SK-3151 design, og er foretaget efter rederiets valg af systemer samt udviklet til at passe til den foreslåede driftsprofil, med en 1000 kW/h batteripakke og en Yanmar 6EY26 hovedmotor.
Designet forudser også de klimatiske ændringer, som fartøjer, der fisker i nordlige farvande, kan stå over for i de kommende år, og forventes at opfylde fremtidige krav til et minimalt miljømæssigt aftryk.
»Nord-Fugløy« er designet til at veksle mellem notnet og snurpenot, og vil have en række muligheder for fangstlagring, herunder en kapacitet på 400 kubikmeter til levende fisk eller bulkfangster i 499. kubikmeter RSW-tanke, samt muligheder for kølet fangst i is eller en 300 kubikmeter kølelagerkapacitet.