Det går simpelthen den forkerte vej for den globale skibsfarts udledninger af drivhusgasser. Alene i perioden 2012 til 2018 er udledningen fra national og international skibsfart steget med næsten 10 procent – helt nøjagtigt 9,6 procent.
Det er konklusionen på IMO’s længe ventede rapport om shippings klimapåvirkning, der med stigningen i udledningen kan omregnes til at branchen udledte 1,076 milliarder tons Co2-ækvivaltenter i 2018.
Sammenholdt med den samlede globale udledning / emission af drivhusgasser steget med 0,13 pct – fra 2,76 pct. 2,89 pct rykker det ved den langtids prognose som den maritime sektor forventes at udlede i 2050. Her forudsiger prognosen nu, at ligge et sted mellem 90 og 130 pct af udledningen i 2008. Selvfølgelig afhængig af de forskellige økonomiske og energimæssige faktorer.
Et er dog sikkert, Corona-krisen, vil komme til at spille ind på den marine sektors samlede udledninger for i år. Det forventes at Co2-udledningen vil blive markant lavere, men at det på den lange bane ikke vil betyde det helt store. Man forventer faktisk, at selvom Corona-krisen vil få en betydningen, vil denne være lavere, end den usikkerhedsmargen man har lagt ind i de forskellige scenarier for Co2 udviklingen i skibsfarten.