Efter den norske reder Geir Møgster fra Hardhaus-rederiet i Norge måtte flytte kvoter af sild og makrel fra, den i flydedokken i Hirtshals, havarerede »gamle Hardhaus´s«, over på rederiets andet fartøj »Harvest«, ser rederen nu frem til at »nye Hardhaus« skal ankomme fra Cemre Shipyard i Tyrkiet til foråret 2020.
Med støtte fra norske Enova, der blandt andet støtter innovative energiprojekter, går reder Geir Møgster spændt og venter på at byggeriet nu langsomt lakker mod enden, af det mere miljøvenligt fiskefartøj »Hardhaus«. Der med en hybrid batteripakke og elektrisk dæksudrustning samt varme-genindvinding, sætter nye normer for fremtidige fiskefartøjer.
Der er lagt særlig vægt på at optimerer og udvikle et meget energieffektivt fartøj, hvor skrogform og dimensioner løbende er blevet justeret gennem hele udviklingsfasen, for netop at komme så tæt på det optimale som overhovedet muligt.
Tekniske data:
Længde o.a.: 75,20 meter Bredde: 16.00 meter Hastighed: 17 knob Besætning: 14 mand RSW tanke: 2.300 m3 MGO tanke: 400 m3 Hovedmotor: Wartsila 4.880 kW m/ 750 rpm.
Kilde: Salt Ship Design FiskerForum.dk