Rostein AS har bestilt en ny batteri-hybrid brøndbåd, med en kapacitet på 3.700 m³, designet i samarbejde med Skipskompetanse og udstyret med avanceret teknologi til fiskevelfærd og parasitfjernelse. Det er nummer 12 i række af brøndbåde designet af Skipskompetanse i Måløy i Nordvestlandet i Norge.
Den norske virksomhed Rostein AS har i mange år samarbejdet med Larsnes Mek Verkstad om skibsbyggeri, og denne nye brøndbåd markerer endnu et skridt i deres partnerskab. Skibet, der skal leveres i sommeren 2026, kombinerer den nyeste teknologi og miljøvenlige løsninger, såsom hybrid fremdrift med batterisystem, hvilket vil reducere brændstofforbrug og emissioner.
Selv siger Rostein AS, at man i gennem længere tid har haft et godt samarbejde og en god dialog med opdrættere langs Helgelandskysten. Takket være, Lovundlaks Sjø, Kvarøy Fiskeoppdrett, Seløy Sjøfarm og Kobbvåglaks er der nu indgået en ny kontrakt, der giver den fornødne sikkerhed til at foretage en ny investering af denne størrelse.
Et nybygget skib skaber positive effekt for både værft og underleverandører i Norge, og når fartøjet er i drift, vil det skabe op til 16 nye arbejdspladser, fortæller Glen Bradley fra Rostein AS.
»Vi kender Rostein som en professionel tjenesteudbyder, hvor dygtige medarbejdere og godt udstyr sørger for, at vores fisk håndteres på en fremragende måde. Med denne aftale kan vi tage fat om flere af de udfordringer, branchen står overfor. Den løbende udvikling af teknologi og øget kapacitet vil forbedre fiskevelfærden,« siger Kjetil Fjellgaard fra Lovundlaks Sjø, som repræsenterer gruppen. Han tilføjer, at det også er glædeligt at se de positive følgevirkninger, et nybygget fartøj fører med sig for den maritime sektor.
Med denne nye kontrakt nærmer Rostein AS sig nybygninger til en samlet værdi af omkring 5 milliarder NOK hos Larsnes Mek, hvilket understreger, hvor vigtig havbrugssektoren er for den maritime leverandørkæde.
Det nye fartøj på 3700 m³, er 82 meter langt og 15,5 meter bredt, er en opgraderet version af LFC 2020-serien og vil bygge på samme platform som »Ro Senja«, der blev leveret i januar 2023. Skibet får hybrid fremdrift med en 600 kW batteripakke, TIER III diesel-elektrisk motor, og vil leveres fuldt udstyret i andet kvartal 2026.