Det er ikke kun danske fiskere der er fortvivlede over de stigende brændstofpriser. Nordmændene er oveni dette ekstra hårdt ramt, for de får først deres refusion tilbage året efter, af den norske mineralolieafgift og Co2-afgiften, på 3,80 NOK. Dvs. at denne refusion først kommer retur igen i 2023.
Det er mange penge at have ude i en stor del af året og de fleste norske trawlere, kan da heller ikke stå distancen.
I en kommentar til prisstigningerne og den urimelige lange tid inden refusionen, siger fisker Jörgen Runehäll, »Det koster os omkring 300.000 kroner, at bunkre nok olie til en uge. Det er mere end værdien af den fangst, vi får på en enkelt uge. Vi er ikke alene om at stå i sådan en situation. Der er simpelthen panik i alle dele af den norske fiskerflåde sydpå.
Det er C02-afgiften og de ekstreme høje priser på diesel der har skabt denne uholdbare situation for fiskerne, som fisker Runehäll uforbeholdent nu kalder for ren panik.
Besætningerne på rejetrawlere har på kort tid fået nedsat deres lod med 5.000 kroner om ugen. Mange af skibene går med tab for tiden, og flere overvejer fuldstændigt at lægge til kaj, for at begrænse og minimerer tabene fremadrettet.
Fiskerforeningens afdelinger i det sydlige Norge og fiskerne i Oslofjorden planlægger sammen med flere fiskere nu at sende en stor del af de hjemmehørende fiskerfartøjer i syd, til Oslo.
Det foreløbige tidspunkt for aktionen, er planlagt til maj måned, hvor det er hensigten at sætte fokus på fiskernes desperate situation, som olieprisernes himmelflugt har bragt dem i. En stigning på brændstofpriserne tilægges i høj grad krigen i Ukraine, men allerede inden denne ulyksagelige krig, havde man barslet med en aktion i Oslo, overfor de stigende oliepriser.
Inden krigen i Ukraine var råoliepriserne på verdensmarkedet sendt op til omkring 118 dollars pr. tønde i fredags, hvilket også medførte en yderligere og meget kraftig stigning i prisen på marine-diesel.
Men det helt store problem er refusionen, som selvfølgelig er rar at få, men for 2022, kan der i Norge først søges om refusion året efter i februar 2023. I maj i år får fiskefartøjerne refusion. Hver gang Runehäll bunker »Skårholm« indbetaler han mellem 60.000 – 70.000 kr., som han først for kompensation for i maj 2023. Med bunkerpriser, der nu ligger omkring 17,00 til 18,00 kroner literen, går driften af »Skårholm« i minus. – For mig er det et livsværk, der her går tabt, forklarer en sørgmodig Runehäll til Kystmagasinet.