Rederiet Østerbris AS har bestilt en ny 86,00 m kombineret snurper / trawler hos Karstensens Skibsværft A/S. Fartøjet skal leveres Januar 2027.
Rederiet er godt struktureret med kvoter, og driver et kombineret trawl- og notfiskeri, hvor trawlfiskeriet primært består af blåhvilling (norsk: Kolmule) fiskeri vest af Irland. Øvrig fiskeri efter primært sild og makrel drives med not. Det nye fartøj skal fiske efter samme principper.
Fremtidsudsigterne og de senere års positive resultater gjorde det til et naturligt valg at satse på nybygning. Dette er første gang rederiet og værft arbejder sammen. Begge parter har dog haft en god og konstruktiv fase forinden kontraktindgåelsen, og ser frem til at arbejde sammen på dette spændende projekt. Karstensens Skibsværft er stolte og taknemmelige for den tillid og loyalitet, Østerbris AS viser ved at bestille deres nye skib i Skagen.
I lighed med de øvrige pelagiske fartøjer som Værftet har under bygning til redere i Island, Færøerne, Skotland og Norge, er også nye ”Østerbris” af eget design.
En række leverandører bliver i disse dage udvalgt, alle ud fra kriterier som bæredygtighed, energioptimering, innovation, kvalitet og driftssikkerhed. Wincheanlægget skal leveres af Karmøy Winch, hvis hydrauliske anlæg er gennemprøvede og giver stor driftssikkerhed. Generelt vil der, på det nye fartøj, være et meget stort bidrag fra norske leverandører. Det komplette skibsdesign, herunder også fremdrivningsanlægget er nøje vurderet og beregnet på basis af Rederiets driftsprofil. I overensstemmelse med ønsket om at udføre et bæredygtigt fiskeri med minimal NOX/CO2 udledning pr kg fanget fisk, da er valgt faldet på et skib med stor lastekapacitet og mange RSW-tanke samt en brændstof-optimeret anlægspakke med 2 hovedmotorer hver på 3600 kW – og den største del af driftstiden vil skibet blive drevet af én motor, som derved vil operere i et optimalt område.
Som del af fremdrivningsanlægget er propelleranlægget optimeret for driftsmønstret, hvor størstedelen (omkring 80%) af tiden er fri-sejlads, med en stor, enkelt propeller med diameter
på 4500 mm. Hovedmotorer skal leveres af Bergen Engines mens gear og propelleranlæg skal leveres af ligeledes norske Brunvoll.
- Længde overalt 86,00 m
- Bredde moulded 17,50 m
- Største bredde 18,50 m
- Dybde 2.dæk 9,00 m
- Lastekapacitet, RSW-tanke 3460 m3
Øvrig teknisk data:
- Hovedmotoranlæg Bergen Engins
- Gear-propelleranlæg Brunvoll Volda
- Hjælpemaskineri Scania, 2 x 600 kW
- Sidepropellere 2 x Brunvoll, 1400 kW
- Winch udrustning Karmøy Winch