Det er norske Håløy Havservice der netop har skrevet kontrakt på bygning af et nyt stort topmoderne hydrid service-fartøj med det norske værft ved Mjosundet – Sletta Verft AS, på den norske vestkyst.
Sletta Verft AS i Aure skal bygge fartøjet af typen »Macho 25W«, der efter planen skal leveres i første halvår 2022. Fartøjet er tegnet og designet af Møre Maritime AS i Kristiansund.
Servicebåden er en bredere og en videreudvikling af »Macho-25-konceptet«, designet af Møre Maritime AS. Der med denne fartøjs-type har fundet fartøj, der er forberedt på de ofte svære og meget krævende og tunge service-opgaver, som er kendetegnende for operationerne ved de kystnære havbrug.
»Macho 25W« har en miljøprofil, med et let-drevet og manøvredygtigt samt effektivt fremdrivnings-system, der med et topmoderne dieselelektrisk anlæg, har en ekstra stor batteripakke ombord. Hvilket giver fartøjet en betydelig miljøgevinst samt en større reduktion i brændstofforbruget, skriver værftet selv i deres udbudsmateriale. Et projekt der er støttet af Norske Enova, der arbejder med den norske omstilling til at blive et lav-udslipssamfund.
Møre Maritime, har med leveringen af design og tegninger til Sletta Verft AS, bekræftet det gode samarbejde som begge virksomheder har praktiseret igennem mange år. »Dette er samtidigt et stort og meget vigtigt skridt for Håløy Havservice, som her får et lille forspring i udviklingen af den slags både. Med et udstyr, der efterhånden bliver større og tungere, til de stadigt vanskeligere og mere komplekse opgaver som havbrugsbranchen efterspørger. Hvilket også kræver at bådene bliver større og større.
Med denne kontrakt har Sletta Verft AS, nu 13 både under bygning, med en samlet kontraktværdi på over en halv milliard NOK. Værftet har dermed fuld beskæftigelse et godt stykke ind i 2022, oplyser værftet.