Norsk konsumtrawler kæntrede igen

Norsk konsumtrawler kæntrede igen

Den ombyggende konsumtrawler AG-19-A »Synne« måtte efter en ellers vellykkede bjærgning af rederiet J.A’s flydekran »Sanne A« og efter kun en halv time oven vande, desværre igen kapitulere og overgive sig til bølgerne og ramme bunden kort efter.

Det skriver Flaskeposten.nu, efter J.A. Rederiet med flydekranen »Sanne A«, for godt en uges tid siden, havde fået hævet det norske fiskefartøj AG-19-A »Synne«, men under bjærgningen, desværre måtte se fartøjet kæntre og endnu en gang synke til bunds ud for Hirtshals.

På den baggrund har netavisen Flaskeposten.nu med journalist Niels Skipper taget kontakt med den projektansvarlige hos J.A. Rederiet Jens Alfastsen og direktør Kim Alfastsen for at få opklaret hvad der egentlig skete under bjærgningsforsøget.

J.A. Rederiet med flydekranen »Sanne A«

Du kan læse artiklen omkring den forestående bjærgning af »Synne« her fra Fiskerforum.dk – »Sanne« skal hæve »Synne«

Til Flaskeposten.nu siger Jens Alfastsen, »Vi ankom til positionen og ankrede op over Synne. Der var fra start af ingen tvivl om, at vi lå rigtigt, for da Kim kiggede ud foran kranen, hang der en redningskrans bare 2 meter under vandoverfladen,« fortæller Jens Alfastsen.

»Desværre var der for meget dønning og alt for høje bølger, så mandskabet måtte vente til dagen efter med at starte bjærgningen op,« forklarer Jens Alfastsen videre. »På dagen blev der så gjort klar til dykkerne, hvorefter der blev stroppet op på to dyk. Dernæst blev hævningen til overfladen foretaget.«

Den projektansvarlige ved J.A. Rederiet forklarer at man ved midnatstide havde skibet flydende og helt tømt for vand.

Den projektansvarlige ved J.A. Rederiet forklarer at man ved midnatstide havde skibet flydende og helt tømt for vand. Hvorefter pumperne ombord blev stoppet. Dykkerne var derefter rundt i hele skibet for at tjekke, om der var vandindtrængen efter løftet. Da det ikke var tilfældet, blev der gjort klar til at trække »Synne« om på bagbords side af kranen med fendere imellem, som er normal procedure, når rederiet bugserer havarister ind.

»Da de manglede en strop, kom der en kraftig dønning, hvorved »Synne« krængede over og sank i løbet af mindre end 1 minut,« fortæller Jens Alfastsen og erkender at det var noget af en »oplevelse«, at se skibet kæntre mellem hænderne på os. Så kort tid efter det var holdt flydende og tæt – tømt for vand og hvor det havde ligget fornuftigt i over en halv time, mens der blev etableret trosser og gjort klar til næste step uden vandindtrængning. Skibet skulle derefter være bugseret i havn – men sådan skulle det åbenbart ikke gå, fortæller Jens Alfastsen.

»Desværre var vind og dønninger begyndt at tage til igen, så der gav ikke mening, at fortage endnu et bjærgningsforsøg, for vi skulle have vejr til at sejle ind med »Synne« hængende i bommene,« uddyber Jens Alfastsen videre og fortsætter at selve bjærgningen eller var gået helt fint, fuldstændigt efter bogen. »Men skibet havde ingen stabilitet, og det må jeg indrømme, at det havde vi ikke forudset. Men bare rolig, vi kommer tilbage, når vi får noget østlig vind og mindre dønninger,« forsikrer Jens Alfastsen til slut.

Så på trods af den overraskende udvikling og endnu en kæntring i første forsøg, har rederiet absolut ikke opgivet at hæve den norske konsumtrawler »Synne«, fra området ud for Hirtshals. Rederiet har dog ikke selv købt fartøjet, men oplyser til Flaskeposten.nu, at det er solgt til anden side.