Det Nordnorske rederi Båragutt Havfiske A/S i Tromsø, har solgt deres forholdsvis nye 20 meter fartøj, og investerer nu istedet knapt 300 millioner norske kroner i en over dobbelt så stor nybygning.
Det skriver Kystmagasinet.no
Det Nordnorske fiskeriselskab planlægger fremover at fiske mere bredt efter en række forskellige fiske-arter.
Man har derfor, med Vestværftet på den jyske vestkyst, indgået aftale om at bygge et 45,5 meter langt og 12,5 meter bredt, kombineret fartøj til både snurrevod og trawl.
Køberen er rederiet Båragutt Havfiske A/S i TromsøDet er mindre end fire år siden, at rederiet modtog deres seneste fartøj »Flobjørn«. Dengang blev trawleren »Flobjørn« leveret af Özata-værftet i Yalova i Tyrkiet. Overdragelsen af »Flobjørn« til rederiet Utvik Senior A/S fandt sted tilbage i marts måned 2018 af det knapt 20 meter lange og 8,0 meter bredde fartøj.
Utvik Senior A/S var et selskab ejet 49 procent af Båragutt A/S og Utvik Senior A/S skiftede efterfølgende navn til Båragutt Havfiske A/S.
For et par uger siden blev »Flobjørn« solgt, og selskabet har oplyst til Kystmagasinet.no, at man i overgangsperioden vil bruge et charterfartøj – »Haltentrål«, indtil nybygningen af den nye snurrevod og trawler er leveret og overdraget fra det danske værft i Hvide Sande.
Skroget bygges i Baltikum og bugseres efterfølgende til Hvide Sande, hvor aptering, udrustning samt montering af udstyr vil foregå. Det nye fartøj bliver med plads til en besætning på atten personer. Ifølge det oplyste skal det nye kombineret fartøj have en MAN-hovedmotor ombord med en effekt på 3.353 hestekræfter. Det oplyses også, at den får en fryserums-kapacitet på hele 470 kubikmeter.
Fartøjet bliver rigget til at kunne fiske efter en række forskellige arter, som torsk, rejer og sne-krabbe m.fl. Det bliver med andre ord tale om et alsidigt fiskeri, der til gengæld kræver et meget avanceret fartøj – måske også det mest avancerede fartøj et norsk rederi nogensinde har bestilt hos Vestværftet i Hvide Sande.
Solid investering
Der er aftalt en pris på 211 millioner danske kroner for skibet. Det vil efter dagens kurs på danske kroner svare til godt 303 millioner norske kroner. I øjeblikket er norske kroner svage over for euro og danske kroner. En lille styrkelse af den norske kronekurs kan dog hurtigt betyde, at fartøjet får en slutpris under 300 millioner norske kroner.
Overleveringen er aftalt til 28. maj 2024 i henhold til kontrakten, der blev indgået mellem værft og reder tilbage i november måned sidste år.