Norske Marin Teknikk AS har netop underskrevet en designkontrakt og nybygning, med et internationalt fiskeriselskab, af et line-fartøj til fiskeri ved Sydpolen i Antarktis. Fiskeriet vil være efter Antarktisk Isfisk.
Fartøjet er af typen MT-1112 L og vil blive bygget med en høj is-klasseficering, med det formål at drive fiskeri i det Antaktiske område. Fartøjet vil få en længde på ikke mindre end 60,50 meter og en bredde på 13 meter. Ombord vil der være plads til 30 besætningsmedlemmer.
Fiskefartøjet bliver bygget på Tersan Shipyard med byggenummer 1101 og er samtidig det ottende fiskefartøj med MT-design, som bliver bygget på det anerkendte værft i Tyrkiet. Skibet forventes leveret efter plannen engang primo september 2021.
Fartøjet bliver udrustet med det sidste nye og topmoderne autolinesystem af et anerkendt design, hvor der er lagt vægt på den logistiske og skånsomme håndtering af fisken, for at opnå den bedst mulige og højeste kvalitet af fisken. Samtidig vil fabrikken ombord været udstyret med systemer der kan håndterer fraskær og restråstoffer fra fisken. Ligeledes vil skrogdesign og fremdriftssystemet være optimeret i forhold til operationer under yderst vanskelige og meget krævende isforhold og vil i den anledning være sikret ekstra mod udslip af miljøfarlige gasser, til det følsomme og isfyldte farvande ved Sydpolen.
Flere anerkendte norske leverandører vil drage fordel af kontrakten, som får flere lokale og norske underleverandører til færdiggørelsen af fartøjet.
Det er glædeligt, at et nyt udenlandsk fiskeri-selskab henvendte sig til Marin Teknikk AS, for at få designet deres fiskebåd. Kontrakten styrker Marin Teknikk AS’s potion i det krævende og ikke minst spændende markedede indenfor design af fiske-fartøjer. Fartøjet skal opererer i særdeles udfordrende havområder i Syd-ishavet. Her har Marin Teknikk AS tegnet og beregnet flere andre fartøjer til; blandt andet for Ervik Havfiske, som opererer i de samme udfordrende områder og med stor succes tillige.