Så enkelt kan det siges af Royal Greenlands nye direktør Susanne Arfeldt Rajamand, der med dette enkle udsagn, om kort tid går i gang med arbejdet i Grønlands største koncern.
For som hun siger til Sermitsiaq.ag, så er det jo ikke bare en virksomhed, men et land.. Selv er Royal Greenlands nye direktør vokset op med virksomhedens produkter hjemme både på julebordet og påskebordet, så hun er fuldt ud bevist og vidende om, at virksomheden hvor hun nu skal bestride den højeste post, ikke er en hvilken som helst virksomhed.
Susanne Arfelt Rajamand har efter 15 år i det asiatiske erhvervsliv takket ja til at blive den nye direktør i Royal Greenland. Hun kommer fra en stilling som Managing Director for mejerigiganten Fonterra´s division i Sydøstasien, en organisation med mere end 2500 ansatte.
Selv siger hun til avisen, »Udover at jeg er vokset op med Royal Greenlands produkter, så er det en virksomhed, der kan utrolig meget. Royal Greenland er en velfungerende virksomhed med nogle fantastiske produkter, som spiller en større og større rolle i vores samfundsmæssige diskussion omkring at være baseret på sustainability (bæredygtighed),« understreger hun og tilføjer, »Det betyder utrolig meget for mig og har altid været vigtigt for mig i forhold til, hvilke virksomheder, jeg har valgt at arbejde for«.
Susanne Arfeldt Rajamand har efter mange år i det asiatiske erhvervsliv takket ja til at blive den nye direktør i Royal Greenland. Hun kommer fra en stilling i mejerigiganten Fonterra, med base i New Zeeland, med en omsætning på næsten 13 milliarder dollars årligt. Til sammenligning omsatte den danske mejeri-gigant Arla for godt 11 milliarder dollars i 2021. Virksomheden bygger på 10.000 små og store farmere rundt omkring i landet, der producerer til et stort internationalt marked.
Direktøren påpeger selv, at der er store og mange ligheder mellem hendes tidligere job og det hun kommer til at varetage her i Grønland.
»Tilsvarende Royal Greenland, så er den virkelighed jeg kommer fra i Fonterra, ikke bare er en virksomhed, man har på sine skuldre – men et helt land. Det giver et helt andet ansvar og en helt anden dimension i jobbet, som jeg personligt synes er spændende – Hver dag når man står op skal man virkelig yde sit ypperste.
Royal Greenland skal være verdensførende
Ambitionen for Royal Greenland er sat og med strategien »North Atlantic Champion« er fokus sat på at skabe værdi gennem hele værdikæden. Det er en klar ambition at være verdens førende leverandør af vildtfanget nordatlantisk »Seafood«, med udgangspunkt i koldvandsrejer, hellefisk og sne-krabber.
Royal Greenland vil fortsætte sin vækstrejse med et øget salg til Asien, men også i Nordamerika samt udvikle salget yderligere i Europa. Her kommer Susanne Arfelt Rajamand’s erfaring fra Asien ind, for med ansvaret i Fonterra, der eksporterede 40 procent af sin omsætning, er der store ligheder mellem de to koncerner, for Royal Greenland bære på tilsvarende vis også en stor del af Grønlands samlede eksport.
En del af strategien bliver også at øge indsatsen i Kina. Det vil være oplagt, hvordan Susanne Arfelt Rajamand med sin erfaring kan bidrage med at fortsætte det arbejde eller tænke anderledes. Men hun understreger, at hun ikke skal ind og ændre på de ting som fungerer godt i virksomheden.
Til avisen sætter hun en streg under, at hun ved tidligere ansættelser, er blevet sat til at lave et »turn around«, men det er der absolut ingen grund til, for det arbejde Mikael Thinghus og resten af ledelsen har gjort de seneste år er fantastisk.
Derfor vil det i Susanne Arfelt Rajamand’s øjne, være et spørgsmål om at fastholde strategien og se hvordan vi kan optimerer og gøre tingene lidt bedre og ellers justere ting ind undervejs.