Fra 25. til 29. januar 2010 blev det 52. møde i IMO’s underkomité for stabilitet, lastelinier og fiskeskibes sikkerhed (SLF) afholdt.
Næste generation af intaktstabilitetskoden
I forbindelse med den netop overståede revision af intaktstabilitetskoden var der et udtrykt ønske om, at koden generelt burde have en mere risikobaseret tilgang. Af tidsmæssige årsager blev dette ikke indarbejdet i tilstrækkelig grad, hvorfor opgaven nu er på arbejdsprogrammet under arbejdstitlen ”Næste generation af intaktstabilitetskoden”.
Koden skulle blandt andet indeholde kriterier for beregning af den dynamiske stabilitet.
I underkomitéen blev man enige om, at koden burde bestå af tre niveauer, hvorpå man kunne få godkendt sin intaktstabilitet – begyndende med en simpel godkendelse, indeholdende en indbygget høj sikkerhedsfaktor. Havde man et mere komplekst design, kunne man vælge en godkendelse ved brug af direkte beregninger af den dynamiske stabilitet.
Danmark følger arbejdet tæt og deltager i korrespondancegruppens arbejde frem mod underkomitéens næste møde i 2011.
Intaktstabilitetskoden består i dag af to dele – en obligatorisk del (part A) og en ikke-bindende del (part B). Begge trådte i kraft i Danmark pr. 1. juli 2009.
Små fiskeskibes sikkerhed
Arbejdet med at udarbejde en ny sikkerhedsstandard gældende for fiskeskibe under 12 meters længde og fiskeskibe uden styrehus blev færdiggjort og fremsendes til godkendelse i søsikkerhedskomitéen (MSC) samt til komiteen for teknisk samarbejde (TC) med henblik på beslutning om, hvorledes man sikrer, at udviklingslandene kan implementere sikkerhedsstandarden.
Sikkerhedsstandarden forventes offentliggjort i løbet af 2010, men retter sig ikke direkte mod den danske fiskeflåde, der allerede opfylder standarden som følge af nationale krav.