Det er den norske lakseproducent »Marine Harvest«, der efter et rekordstort tredje kvartal og som netop har lukket en ambitiøs og meget lukrativ lakseaftale med en kinesisk aftager, som nu ikke længere vil hedde »Marine Harvest«.
Denne tirsdag er valgt til at lancerer et nyt verdensomspændende og globalt navneskift, for på den måde er gøre opmærksom på sig selv og produkterne der produceres i vores nordlige broderland. »Mowi« bliver navnet, der nu og i fremtiden vil være at finde i mange køle- og fryseskabe rundt om i verden. Et navn der også senere, skal være den store laksekoncerns firmanavn fremadrettet.
koncernchefen i »Marine Harvest«, Alf-Helge Aarskog, siger i en fondsbørsmeddelelse, »Det er et stort og meget spændende skridt selskabet her tager. Gennem Mowi og vores nye mærkevarestrategi har vi nu fortællingen om hele vejen fra hav til bord. Vi har fodret og fisken samt forædlingen og salget, som vi ser frem til samlet at markedsføre under Mowi-navnet i den kommende tid.« Mowi produkterne vil i første række blive lanceret på udvalgte markeder og primært til convenience produkter, som både er nemt, hurtigt og bekvemt.
Navneændringen kommer på som et punkt, når der indkaldes til ekstraordinær generalforsamling. Her behandles forslaget om navneændringen der bliver en realitet fra 1. januar 2019.
Kilde: Salmonbusiness.com og Fodevarewatch.dk
FiskerForum.dk