Anbefalingene i Kystverkets analyse gir gode innspill, som kan bidra til å styrke den statlige beredskapen mot akutt forurensning, sier fiskeri- og kystminister Lisbeth Berg-Hansen.
Kystverket har på oppdrag fra Fiskeri- og kystdepartementet gjennomført en helhetlig miljørisiko- og beredskapsanalyse knyttet til akutt forurensning fra skipstrafikk. Analysen bygger på vurderinger av forventet trafikkutvikling, gjennomførte sjøsikkerhetstiltak og miljøsårbarhet.
Særlig er forslagene som handler om å styrke lokale depoter og heve kompetansen hos lokale mannskap, svært interessante. Her inngår både kommunene, fiskefartøy og andre som kan bidra i det konseptet som Kystverket foreslår. Jeg vil nå gå grundig gå igjennom rapporten. Anbefalinger som har en økonomisk kostnad vil tas opp på ordinær måte i regjeringas budsjettbehandling, sier fiskeri- og kystminister Lisbeth Berg-Hansen.
Miljørisiko- og beredskapsanalysen består av tre separate analyser:
Sannsynlighetsanalysen er utført av DNV og analyserer sannsynlighet for akutt oljeutslipp fra skipstrafikk langs kysten av fastlands-Norge basert på trafikkdata fra 2008 og estimater for trafikken i 2025. Her identifiseres det områder med forhøyet sannsynlighet for utslipp.
Miljørisikoanalysen analyserer miljørisiko forbundet med akutte utslipp fra skipstrafikken. Ulike miljøverdiers sårbarhet for akutt forurensing identifiseres. De mulige konsekvensene på miljøet av utslipp analyseres, og miljørisiko (sannsynlighet kombinert med konsekvens) i de ulike områdene langs kysten beregnes.
Beredskapsanalysen som nå er fremlagt, gir et grunnlag for dimensjonering av statens beredskap. Dagens beredskap er sammenlignet med anbefalt beredskap gjennom en gap-analyse. Analysen konkluderer med hva som må gjøres for å bringe beredskapen opp på anbefalt nivå.