Dramatisk opankring af flydekranen SanneA kun 85 mtr. fra det nordatlantiske søkabel DANICE, som transitter 2250 km 5,1 Tbit/s data mellem Danmark og Island.
Skipper Kim Alfastsen kunne beroligende berette om en hævning og tømning af Merano, som helt gik efter planen og som derfor var uden de store besværligheder. Ved en hævning skal man være forberedt på alt, men det hele forløb planmæssigt.
De 4 besætningsmedlemmer samt 3 dykkere på SanneA havde fået opgaverne fordelt rigtigt. Til at overvære selve aktionen havde en forsikringsmand fra Codan samt en kabelmand fra TDC, taget turen med ud. Sidstnævnte med lidt flere nerver på, end man umiddelbart kunne se og mærke, da søkablet DANICE lå faretruende nær selve forliset.
Set udefra, vurderes Meranos tilstand umiddelbart til at være i en overraskende god stand. Især når man tager i betragtning at trawleren har ligget på bunden i over en måned.
Efter at den 2 mand store besætning,havde fået slæbetrossen over til Slæbebåden Tennessee, tidligere Switzers Goliat Sct. Knud, med en maskinkraft på 550 hp Alpha Diesel, blev Merano bugseret til Hvide Sande, hvor den ligger ved Nordhavnskajen.
SusanneA, bjærgningsfartøjet som normalt bruges til denne type opgave, er hasteindkaldt til Shells Raffinaderi ved pieren i Fredericia, til en dykkeropgave.
På land mødes Merano, af folk fra forsikringsselskaberne (Codan samt De Sydlige Farvande G/F for Fiskefartøjer) samt Søfartsstyrelsens folk. Der som de første skal inspicerer fartøjet.
Søfartsstyrelsens opklaringsenhed møder op i egenskab af ”havarikommission”.Der foretager selvstændige undersøgelser af skibet, som så resulterer i en egentlig søulykkesrapport.
Opklaringsenheden tager ikke stilling til strafferetlige eller erstatningspligtige aspekter ved haveriet.
På Flydekranen SanneA ligger også de sidste rester fra oprydningen på Horns Rev efter Patricks forlis. Og som Skipper Kim Alfastsen fortæller, er det et vidnesbyrd om, hvor galt det kan gå og hvilke kræfter der ligger i havet.