Sådan føler fiskerne det og mange mener sig ofte »snigløbet« af fiskerikontrollen, og ikke mindst af et system der som et andet vejside-kamera uden skiltning, bare kradser bøderne ind.
Det sker når man skal skønne vægten af sin fangst i industrifiskeriet. En fangst der når den landes til fiskeindustrien, minutiøst bliver vejet ned på det mindste gram når den landes.
Der kan forekomme fejl i vurderingen, både at skønne 10 procent for lidt eller 10 procent for meget og hver gang udløser det en bøde på 5.000 kroner – det er nærmest blevet en ekstra udgift, som fiskerne må kalkulere med i dette fiskeri. For det er nærmest en umulighed, at skønne rigtigt på en vægt af industrifisk liggende i lasten. Det er ihvertfald mange gange tæt på en matematisk umulighed.
FiskerForum.dk har talt med flere fiskere, hvor nogen i sildefiskeriet har haft ca. 15 landinger, varierende fra mellem 8 tons til 50 tons pr. landing, hvoraf 5 landinger er skønnet mellem 11,6 til 19,0 procent forkert. Her har fiskerikontrollen kun én gang været på kajen til kontrol, og her fandt man ingen fejl. Her svarede den skønnet vægt overens med vægtbonen fra den fiskeindustri der modtog silden.
Det vil sige, at fiskerikontrollen rent administrativt har skrevet bøder ud, når der ikke har været overensstemmelse mellem det den enkelt båd har meldt ind som skønnet vægt på silden og så de faktiske landings-tal fra fiskeindustien på land.
På ét fiskefartøj, med en besætning på 5 mand, har man gjort det til en vane, inden der bliver meldt ind til kontrollen, at alle kommer med en objektiv vurdering på størrelsen af fangsten i lasten, inden de rammer kajen. Et gennemsnit af disse vurderinger, har alligevel været forkerte. For hver tredje last har været forkert og udløst en bøde på 5.000 kroner.
Selvom det nærmest er en matematisk umulighed, at ramme rigtigt, kræver loven, at man ved at skønne, fortsat ikke må ramme mere end 10 procent ved siden af – for så koster det.
Men hvorfor denne regel
Man kan til nød forstå det i konsumfiskeriet, hvor flad- og rundfisk måske kunne omsættes privat og uden om systemet, men i sildefiskeriet – tror fiskerikontrollen selv, at fiskerne fylder en anhænger med fisk og kører fra Hirtshals og til Aalborg Torv, for at sælge dem »sort« på et marked der – eller hvad forstiller man sig..
Ikke desto mindre, har den nidkære kontrol, været hverdag for fiskerne de seneste næsten fire år, hvor problemet med meldepligten pludselig er blevet håndhævet 110 procent fra Fiskerikontrollens side. Men problemet er ikke blevet mindre, for når slæbet er i lasten kan vægten variere en hel del, og derfor er det nærmest en umulighed at vurdere ned til sidste kilo.
Her spiller mange faktorer ind:
- hvor meget vand går med i lasten
- hvor godt løber fiskene sammen i rummene
- har skibet rullet ekstra i søen pga. vejret
- har skibet ligget i venteposition pga. travlhed ved losningen, to dage ekstra her, så kan der forekomme stor forskel på vægten.
Det tager fiskerikontrollen ikke højde for – Er der fejl, så bliver der omgående udskrevet en bøde ud for enhver afvigelse på 10 procent i industrifiskeriet og i konsumfiskeriet ved sø-pakket fisk gælder det 5 procent og 10 procent, hvis ikke fisken er sø-pakket.
Unødig bureaukratisk regel, som ingen kan forklare eller begrunde hvorfor eksisterer – udover det er smadder irriterende. Men hold da op hvor er den indbringende, for Fiskerikontrollen behøver ikke engang at møde op. De kan bare sidde på deres kontor og sende bøderne ud i en lind strøm til fiskerne, der ikke kan gøre noget som helst, udover at prøve at skønne rigtigt næste gang. Men i en krisetid som denne, hvor pengene godt kunne lune et andet sted, burde man måske lempe lidt på denne uforståelige og ret bureaukratiske regel.