Det er en noget omtumlet tilværelse, Hav Line Gruppens AS nye slagteskib »Norwegian Gannet« har været ude i den seneste måned. Men nu har retten i Bergen omstødt det norske Fiskeri-departements afgørelse, som ellers forbød »Norwegian Gannet« at fragte laks direkte fra opdrætsanlæggene langs den norske kyst, og lande dem direkte til lakseterminalen i Hirtshals i Danmark. Vel og mærke helt udenom de norske fiskeproducenter langs Norskekysten.
Da tilladelelsen blev givet til Hav Line Gruppen AS, var den norske Fiskeriminister Tom Harald Nesvik (Frp), hurtigt ude og fik stoppet denne trafik, med et klokkerent minister-Nej. Han fik støtte af de norske Fiskerimyndigheder, der med et lige så klart Nej ville forhindre »Norwegian Gannet« i, at omgå norske fiskeproducenter langs den norske kyst, og dermed for Hav Line Gruppen AS, sparer omkostningskroner i millionklassen.
Sagen blev bragt for Retten i Bergen, som nu både underkender departementets afgørelse og den norske Fiskeriministers Nej, og istedet tillader »Norwegian Gannet« og Hav Line Gruppen AS, igen at fragte laks til slagteriet på Hirtshals Havn.
I domsresuméet fra Bergen Tingrett, henvises der til at Nærings- og Fiskeridepartementet har tolket loven fejlagtigt og dét er den egentlige årsag til at tilladelsen igen er givet til Hav Line Gruppens Lakselogistik og laksedistribution direkte til Lakseterminalen i Hirtshals. En afgørelse der lander det helt rigtige sted for administrerende direktør i Hav Line Gruppen AS Carl-Erik Arnesen, der i en kommentar blandt andet siger, »det er utrolig gode nyheder for os. Det giver nyt håb for den største klimainnovation i norsk opdrætsnæring og standser lukningen af i hundredevis af norske arbejdspladser samt at gøre en milliardinvestering i Bergen urentabel.