Rapporten Fiskeriets Økonomi 2011 konkluderer, at prisdannelse og fordeling af avancerne gennem værdikæden for fisk i Danmark fungerer ganske godt. Fiskerne får altså ikke for lidt for de fisk, de leverer, og forbrugerne betaler ikke mere, end fiskene koster at fange, forarbejde og distribuere.
Baggrunden for den analyse, som ligger til grund for denne konklusion, er, at der er en udbredt forestilling om, at fiskerne får for lidt for deres fisk, at forbrugerne betaler skyhøje priser, og at danske forbrugere derfor spiser for lidt fisk. Nogle mener således, at der må være noget på markedet, der ikke fungerer.
Analysen konkluderer, at der er god konkurrence, da der ikke i nogen dele af den danske værdikæde er en overnormal indtjening. Danske forbrugere betaler ikke mere for fisk end forbrugerne i de lande, som vi normalt sammenligner os med. Samtidig er markederne for fisk grænseoverskridende, og fordelingen af avancerne mellem de forskellige led i værdikæden for de fleste fiskeprodukter er nogenlunde uændrede over tid.
Den danske fiskeriforvaltning fungerer ganske godt, og forvaltningen af akvakultur kan også komme til det, hvis akvakulturudvalgets anbefalinger gennemføres.
Der er dog stadig mulighed for forbedringer i konkurrencen for flere fiskeprodukter. For eksempel er rødspætter blevet dyrere for forbrugerne de senere år, mens fiskerne samtidig har fået mindre for dem. Endvidere har supermarkedskæderne en dominerende position, uden der dog er indikationer af, at de misbruger den. Det er specielt i indkøbet, supermarkedskæderne dominerer, og der foreslås derfor en nærmere analyse af anvendelse af markedsmagt i supermarkedernes indkøb.
Mere information til danske fiskeforbrugere vurderes også, og rapporten finder, at information alene bør tilvejebringes i det omfang, forbrugerne er villige til at betale for det. Ellers kan det være samfundsøkonomisk uhensigtsmæssigt.