Lokal fisker ”går til lommen” for at reducere bifangst
Fiskeskipper Verner Møller har i de seneste år arbejdet meget tæt sammen med Hvide Sande Vodbinderi, for at optimerer fangstmetoderne, minimere bifangster og reducere brandstof forbruget.
Den målrettede indsats, startede for 3 år siden, hvor fiske skipper Verner Møller, som den først her hjemme skiftede de traditionelle trawl wire ud med Wraps. Der var mange forskellige meninger om denne beslutning, men i dag, hvor man kan se de mange fordele og den lange levetid på Wraps, kan Hvide Sande Vodbinderi også mærke en stigende interesse på dette produkt.
I samme periode blev det første rødspætte trawl med selektiv del påbegyndt. Den traditionelle maskestørrelse på 66 mm blev skiftet ud med en maskestørrelse på 600mm, i over arme, tag og den første plade ned i posen. Denne model viste sig under forsøgs fiskeri, at have nogle gode effekter. Verner Møller fortæller, at man tydelig kunne se forskel på bifangsten af rund fisk, der var ca. 50% færre rundfisk i fangstposen i det nye trawl, i forhold til det traditionelle rødspætte trawl. Han kunne også fortælle at det nye trawl, havde et større spil, og det giver et større fangst område, som igen giver en brændstofbesparelse Ltr./kg fanget fisk.
DTU støtter og laver i øjeblikket forsøg med hummertrawl, med selektiv del til ligeledes at mindske bifangsterne af rundfisk. Man håber at disse støtte muligheder, kan overføres til et andet stort fiskeri, nemlig rødspætte fiskeriet. Det koster en del ekstra penge at udvikling og lave disse forsøg, både for fiskeren og for vodbinderen. Trawlene er dyrere end et traditionelt trawl, og man har ikke i forsøgene nogen garanti for at fange, den mængde fisk, som man ellers ville kunne havde fanget under et normalt fiskeri.
I sin søgning efter det perfekte, i mindskelsen af udsmid/bifangster ved rødspætte fiskeriet, har Verner Møller bestilt 2 nye trawl som skal leveres i foråret 2012.
Denne produktudvikling har både Hvide Sande Vodbinderi og fiskeskipper Verner Møller meget glæde af, og der er allerede nye idéer til hvorledes trawlene kan optimeres. Man vil blandt andet montere en helt ny type flyde tov på overtælleren. Denne type flyde tov har de samme udvendige mål, men har en væsentlig større opdrift i forhold til de flydetov vi har kendt i flere år. Den selektive del vil blive udvidet længere ned til posen. Ligeledes arbejdes der også med tanken om at anvende flydeskovle for at mindske brandstof forbruget.
Vodbinder Thomas Bank Olesen ser store perspektiver i dette tætte samarbejde, som også sikre at Hvide Sande Vodbinderi hele tiden er med fremme hvor det sker.