Udsigten til et stop for russisk dieselolie og andre russiske raffinerede olieprodukter den 5. februar efter nye EU sanktioner mod Rusland samt en snarlig genåbning af det kinesiske marked, med fjernelsen af Covid-19 restriktionerne, trods dårlige økonomiske tal fra Kina, vil det angiveligt alligevel give yderligere stigninger på brændstofmarkedet.
Selv om den seneste tids udvikling har medført øgede forventninger til Kinas vækst, skal der tages højde for usikkerheden blandt andet grundet den mulige økonomiske tilbagegang i Europa og USA, som flere økonomer har påpeget.
En tønde af den europæiske referenceolie, Brent Crude Oil, koster torsdag morgen 86,33 dollar og den amerikanske WTI-West Texas oil handles samtidig til 80,27 dollar, hvilket svarer til en næsten 10 procents prisstigning siden starten af januar.
Du kan se de aktuelle Brent og WTI priser på FiskerForum.dk her
Pris-udviklingen siden februar sidste år
Da krigen i Ukraine brød ud den 24. februar 2022, var prisen på dieselolien til fiskerne, 4,62 kroner pr liter. Hurtigt steg den til over 8,00 kroner pr. liter for igen at falde lidt henover efteråret, men nu stiger diesel-prisen atter.
Det fik dengang mange fiskere til at blive ved kajen, fordi det simpelthen ikke kunne svare sig at fiske, da langt største-delen af overskuddet fra fiskeriet blev ædt op af brændstofudgifterne.
Flere eksperter mener at prisstigningerne på diesel, formentlig først rigtigt vil slå igennem i løbet af februar og marts. Men samme eksperter har ikke noget endeligt bud på hvor store prisstigningerne i givet fald vil blive og hvor længe de eventuelt vil vare.