Kun nogle få uger efter leveringen af den kæmpestore »Libas« trawler, bestiller Lie Gruppen igen en nybygning. Dennegang er det »Liafjord«, tegnet og beregnet af norske Salt Ship Design, der ligeledes skal leveres fra Cemre Shipyard i Tyrkiet. Men denne gang er det udstyret med en verdensnyhed og som den første norske båd nogensinde, bliver »Liafjord« monteret med Wavefoil.
Du kan læse mere om Lie Gruppens sidste nybygning her – »libas« Der er det første batteri- og LNG-drevne fiskefartøj i Norge
Wawefoil, er en helt ny anordning der bovmonteret, bidrager væsentligt til brændstofbesparelser ombord samt reducerede bevægelser i søen med et både miljøvenligt, men også et langt mere sikkert fiskeri til følge.
Lie Gruppen har igen været hos Salt Ship Design, der sidst stod bag designet af den innovative Libas, og denne gang måler det nye pelagiske skib 71 meter x 15 meter breden. Skibet får med den revolutionerende Wawefoil, i stærke kompositmaterialer, langt mere rolige og behagelige bevægelser i søen og dermed også bedre arbejdsforhold ombord, der nu bliver mere komfortabele.
Liafjord VL-2-ØN vil blive udstyret med den samme fremtidssikrede batteripakke og elektriske Winche-systemer som Libas, men i overensstemmelse med Lie Gruppens evne og ikke mindst vilje til at omfavne ny teknologi, vil den også have monteret bow-folier fra Wavefoil.
Dette vil gøre Liafjord til det første fiskerfartøj, der er udstyret med sådan teknologi – forudsat at Enova bekræfter det.
De tilbagetrækkelige folier er placeret i den forreste del af skroget og forventes at reducere fartøjets bevægelse betydeligt, hvilket bidrager til forbedret energiforbrug og dermed lavere emissioner samtidig med at det forbedrer sikkerheden og komforten om bord.
Folierne tillader også skibet at opretholde højere transithastigheder under dårlige forhold.