Det er de foreløbige forventninger til det nybyggede slagteskib »Norwegian Gannet« og den kommende nye norske Hav Line lakseterminal i Hirtshals, samtidig med de vil være kraftmotoren i det Nordjyske de kommende mange år.
Projektet vil skabe ny dynamik omkring Havnen, hvor de norske firmaer med nytænkning omkring lakselogistik og lakseproduktion vil give de europæiske og oversøiske forbrugere bedre produkter. Produkter med en højere kvalitet og længere holdbarhed, der med de ændrede slagteprocesser og lettere transportmuligheder samt noget nemmere håndtering af laksen vil betyde, at miljøbelastning også får et spark den grønne vej.
God beskæftigelse omkring laksehåndteringen
Ca. 25 procent af de beskæftigede kommer til at være ombord på »Norwegian Gannet«, med ca. 12 besætningsmedlemmer til skibet og ca. 40 slagteriarbejdere på fabrikken ombord. I lakseterminalen vil antallet af ansatte komme op i nærheden af 140. De ændrede antal beskæftige skyldes den nye emballagefabrik der opføres af den norske industrikoncern Jackons danske dattersleskab, og som etableres i direkte tilknytning til Hav Lines Terminal.
På nuværende tidspunkt følger byggeriet tidsplanen, og fastholdes den stramme tidsplan, vil installationen af procesanlægget være klar til opstart om få måneder.
Ligeledes ser det ud til at færdiggørelsen af terminalbygningen og idriftsætning af procesanlægget kan blive klar til modtagelse det nybyggede produktionsskib R20;Norwegian GannetR21;, der efter planen skal anløbe havnen med de slagtede laks sidst på sommeren 2018.
Beskæftigelsen imødeses med forventning, for i følge statistikken ligger Hirtshals i Hjørring Kommune, hvor ledighedsprocenten for tiden er 5,5 procent, hvilket bringer den nordjyske kommune ind på en top ti-liste, over landets kommuner med den højeste ledighedsprocent.