I går aftes ca kl 2130 var HM196 Fru Fjord af Hvide Sande fremme på positionen hvor ankeret skulle kastes overbord for natten, på en position ca 15 sømil vest af Hirtshals. Så kunne besætningen få nogle timer i køjen, for at kunne være klar til fiskeriet tidligt næste morgen.
Besætningen var lige blevet kaldt på dækket, forklarer skipper Lars Fjord til FiskerForum, ankeret var klar til at blive kastet for natten, men pludselig gik brandalarmen. Et besætningsmedlem lukker straks op til maskinrummet for at konstatere at det er helt galt dernede, hele maskinrummet på kutteren står i lys lue. Besætningen var resolut, og får smækket lugen til maskinrummet i en fart, skipper får lukket brandspjældet, hvorefter halon anlægget bliver aktiveret .
Besætningsmedlemmet som åbnede til maskinrummet fik en ordentlig gang røg da lugen åbnes, og blev ved ankomsten Hirtshals kørt til undersøgelse på sygehuset for røgforgiftning. Han er her til morgen, fredag atter kommet hjem igen.
Samtidig med at alt dette sker, sender skipperen et varsel til skibe i området om situationen om bord, og anmoder om assistance. Hurtigfærgen Bergensfjord fra Hirtshals var i området, og hurtigt fremme ved havaristen, og ligger sig stand-by, hvis tingene skulle udvikle sig yderligere.
Fiskerikollegaen Thomas, fra kutteren L40 Malia Alberte, var ligeledes i området på fiskeri, og var også hurtigt fremme ved “Fru Fjord” for også at kunne assistere og støtte kolegerne i den tilspidsede situation.
Denne lille redningsbåd fra Hirtshals var ved udsendelsen af nødmeldingen afgået og hurtigt fremme ved havaristen, og gik standby som de to andre både. Kort efter ankommer redningsbåden Margrethe Gaardbo fra Hirtshals. Efter tingene var kommet helt under kontrol blev “Fru Fjord” bragt under bugsering med kurs mod Hirtshals.
Ankommet til Hirtshals går brandvæsenet om bord med røgdykkere ombord for at få styr på efterslukningen, så der ikke atter skulle opstå brand.
Søfartsstyrelsen har idag fredag besigtiget skaderne, og optaget rapport, samtidig har skipper og besætning været i kontakt med Fiskeriets Arbejdsmiljøråd omkring ulykken.
Skipper Lars Fjord udtaler at han er lykkelig for at det ikke gik værre end det gjorde, var det sket få minutter senere, havde alle ligget i køjen, og hvad kunne der så ikke være sket, siger Lars Fjord.
Ødelæggelserne i maskinrummet er omfattende, fortæller Lars Fjord og han frygter der nemt kan gå 1-2 måneder med at få skibet bragt klar til fiskeriet igen.
Foto : Falck Hirtshals