Ledende overlæge og chef for Radio Medical Marie Hamming afviser kritikken af sidste uges håndtering af nødopkaldet fra garnbåden RI 138 Helle Jes fra Hvide Sande. Her havde et besætningsmedlem fået beskadiget hånden i en krabbeknuser, under fiskeri i Nordsøen.
På kritikken af hvorfor skipper Michael Vejlgaard på RI 138 Helle Jes, blev nægtet helikopter assistance til et tilskadekommet besætningsmedlem, siger chefen for RMD Radio Medical til FiskerForum, ”Det er ikke en livstruende tilstand eller væsentligt førlighedstruende, at få en skade på yderste del af tommel og pegefinger.”
”Hvis jeg skal sammenligne med hvad vi gør her på SVS (Sydvestjysk Sygehus Esbjerg og Grindsted), vil tilsvarende skader ofte blive renset og pakket ind og der gives forebyggende antibiotika. Herefter kan endelig operation godt vente en hel del timer før man opererer. Det er kun ved større skader, som afrevne lemmer der skal sættes på igen, man egentligt har travlt. Men det ville, som jeg har fået det oplyst omkring nødopkaldet fra RI 138, ikke komme på tale her.”
Overlæge Marie Hamming fortæller videre, at vagthavende læge, den pågældende dag, havde det indtryk, at man havde været enige om det videre forløb. Men, at SOK (Søværnets Operative Kommando) så vælger at imødekomme alarmcentralen 112`s anmodning, om helikopter assistance til den nødstedte i rum sø, uden at informere RMD (Radio Medical) først, vil hun tage op sammen med Søredningstjenesten.
Aftale med SOK
Marie Hamming fortæller, at RMD har en aftale med SOK, om assistancer med evakueringer ved livs- og førlighedstruende tilstande, hvor det ellers er muligt for dem at nå skibet i dansk farvand. Hvis skibet ligger i udenlandsk farvand og er dansk indflaget, hjælper de også med at finde en alternativ redningstjeneste. Men hvorvidt det er livs- og/eller førlighedstruende problem er RMD´s vurdering. Ligeledes forventer RMD, at SOK kontakter dem inden de flyver til patienter, hvis det ikke er RMD, der har rekvireret dem.
Den læge som forestod kontakten havde helt klart den opfattelse, at SOK ville afvise at flyve, ud fra vedkommendes tidligere kontakter med SOK i tilsvarende situationer, fortæller Marie Hamming.
”Vores mål er at yde behandling for søfarende så tæt på den landbaserede behandling som muligt,” fortsætter den ansvarshavende overlæge ved RMD Radio Medical, og forklarer videre, ”Vi er en døgndækket lægevagt for søfarende, som kan kontaktes pr telefon når det haster og pr. e-mail eller fax når det kan vente 3-4 timer. Man kan sende billeder til os på mail og ofte også via Iphone. Langt de fleste, inklusive fiskerflåden, har IT-udstyr ombord i dag og rigtig mange har faktisk også smart-phones eller lign.”
Om det er et livs- og/eller førlighedstruende problem, beror på RMD’s suveræne vurdering.
”Vi vurderer situationen, som den beskrives af sygdomsbehandleren om bord og tager så stilling til den umiddelbare behandling om bord og evt. evakuering. Vi har også en opgave i at forsøge at berolige de ombordværende, så der ikke går panik i det.”
Fiskernes forventninger
Til forventningen, fra skippers side, om at et opkald til RMD Radio Medical, automatisk udløser en ambulance samt læge parat på kajen, ved fartøjets anløb til havnen, tilføjer Marie Hamming, ”hvad angår forventningen om ambulance og læge på kajen, ville jeg mene er unødvendigt brug af lægeressourcerne. Vi har ikke mulighed for at kende alle ambulance-tjenesternes lokale telefonnumre, og vi kalder ikke 112, da vi ikke ved, hvornår et skib rent faktisk er tæt på havn. Det er skipper selv, der skal sørge for det, eventuelt via havnefogeden som gerne vil være behjælpelig.”
Overlægen runder af med, at det altid er en vurdering fra situation til situation og der selvfølgelig også kan være en revurdering i de enkelte tilfælde. Man kan sætte spørgsmålstegn ved sværhedsgraden af skaden. F.eks. hvis en væsentlig del af tomlen er ødelagt, dvs. hvis leddet også havde været skadet, kunne man overveje væsentlighedskriteriet i forhold til de vejrforhold der skulle flyves under. Men i dette tilfælde har der aldrig været en svært eller livstruende tilskadekommen, set ud fra en lægelig synsvinkel. At skipper i det aktuelle tilfælde føler sig dårligt hjulpet, er måske i lige så høj grad en følelse af, at stå alene med noget man ikke føler sig tryg ved, slutter Marie Hamming.