Fredag i sidste uge grundstøtte den norske trawler »Northguider« ved Hinlopenstretet (sundet mellem Spitsbergen og Naurdaustlandet ved Svalbard). Her er der på fjerdedagen fortsat risiko for at der lækkes olie ud i det store Naturreservat, skriver Nrk.no på deres nyhedsside.
Efterfølgende er det norske Storting blandet ind i sagen om beredskabet på Svalbard efter »Northguider« havariet, da det eneste egnede norske rednings- og bjærgningsfartøj, befandt sig mere end 1000 kilometer væk fra havaristen i fredags.
Med et beredskab der fungerer fint i 330 dage af årets 365 dage, er det bare ikke godt nok, at der ca. 30 dage om året ikke kan mønstres tilstrækkelig beredskabs-dækning og endnu værre, mangler der en ordentlig plan B, i det tilfælde helikopterne ikke kan benyttes, påpeger lederen af Norges Officers og speciallistforbund Torbjørn Bongo til Nrk. Han stiller sig derfor kritisk til beredskabs-situationen på Svalbard og mener at de norske myndigheder bør revurderer området og grundigt evaluerer hele redningsaktionen, så gentagelser kan imødekommes.
Redningsaktionen blev gennemført med to helikoptere fra Kystredningen, i evakueringen af den 14 mands store besætning på »Northguider«. Iøvrigt uden hjælp fra noget redningsfartøj overhovedet. Noget der havde været ønskeligt, både på grund af afstanden til havaristen, men også på grund af det ekstremt dårlige vejr, hvor selve redningsauktionen, nær var blevet afbrudt, da helikopterne kun havde få minutter tilbage, inden de pga. brændstofmangel måtte returnerer til hovedbyen på Svalbard, Longyearbyen. Heldigvis lykkedes auktionen til UG, men havde omstændighederne blot været lidt anderledes, kunne det hele været endt katastrofalt. Her efter den ellers vellykkede auktion, lyder der nu kritiske røster fra flere sider, over den norske Kystvagt ikke havde egnede redningsfartøjer i området da ulykken og havariet indtraf.
Det eneste fartøj var KV »Barentshav«, som lå i Bjørnøya i Barentshavet, beliggende ret syd for Svalbard. Men skibet er ikke konstrueret til at klare tyk is, som der var i området hvor »Northguider« havarerede. KV »Svalbard«, der har de nødvendige is-certifikater, befandt sig mere end 1000 kilometer væk fra ulykkesområdet og oliefartøjet »Polarsyssel«, der normalt sørger for beredskab og sikkerhed i området, er lagt op tre måneder hvert år pga. økonomi og besparelser.
Den norske kystvagt startede deres bjærgningsoperation op tirsdag den 1. januar, fire dage efter havariet. KV »Svalbard« skal forestå opgaven og det beskrives da også som det eneste fartøj, der kan klarer opgaven. Hvor mandskabet bliver sat ombord på »Northguider«, for at tømme tankene for de næsten 300.000 liter dieselolie der er ombord.
Kilde: Nrk.no FiskerForum.dk