I dag vedtog Europa-Kommissionen forslag til fiskerimuligheder for 2023 for Østersøen. På baggrund af dette forslag vil EU-landene fastlægge max mængder for de vigtigste kommercielle fiskearter, der kan fanges i Østersøen.
Kommissionen foreslår, at øge fiskerimulighederne for centralsild og rødspætter, samtidig med at de nuværende niveauer for laks og niveauerne for bifangster af vestlig og østlig torsk samt vestlig sild opretholdes. Kommissionen foreslår at mindske fiskerimulighederne for de fire resterende bestande, der er omfattet af forslaget, for at forbedre disse bestandes bæredygtighed og give dem mulighed for at komme sig.
EU’s Fiskerikommissær Virginijus Sinkevičius sagde ved denne lejlighed, »Jeg er bekymret over den dårlige miljøtilstand der fortsat hersker i Østersøen. På trods af forbedringer, lider vi stadig af de kombinerede virkninger af alt for meget nitrat og fosfat. Vi skal alle tage ansvar og handle sammen. Dette er den eneste måde hvormed vi kan sikre, at vores fiskebestande bliver sunde igen, og at vores lokale fiskere igen kan oppebære et levebrød. Dagens forslag går afgjort i den retning.«
I løbet af det seneste årti har EU’s fiskere, industri og offentlige myndigheder gjort en stor indsats for at genopbygge fiskebestandene i Østersøen. Hvor den fulde videnskabelig rådgivning har været tilgængelig, var fiskerimulighederne allerede blevet fastsat i overensstemmelse med princippet om maksimalt bæredygtigt udbytte (MSY) for syv ud af otte bestande. Bestande der dækkede 95 % af fiskelandingerne. Kommercielle bestande af vestlig og østlig torsk, vestlig sild og de mange laksebestande i både den sydlige Østersø og i floderne i de sydlige baltiske EU-medlemsstater, er imidlertid under et hårdt og et meget alvorligt miljøpres. Der sker tab af fiskenes levesteder, pga. en forringelse af deres miljø og levevis.
De samlede tilladte fangster (TAC’er), der foreslås i dag, er baseret på den bedste tilgængelige »peer-reviewede« videnskabelige rådgivning fra Det Internationale Havundersøgelsesråd (ICES) og følger den baltiske flerårige forvaltningsplan (MAP), der blev vedtaget i 2016 af Europa-Parlamentet og rådet. En detaljeret tabel er tilgængelig nedenfor.
- Torsk – For torsk i den østlige del af Østersøen foreslår Kommissionen at opretholde TAC-niveauet begrænset til uundgåelige bifangster og alle de ledsagende foranstaltninger fra 2022-fiskerimulighederne. På trods af de foranstaltninger, der er truffet siden 2019, hvor forskerne første gang slog alarm om bestandens meget dårlige status, er situationen endnu ikke blevet bedre. Tilstanden for torsk i det vestlige Østersø er desværre blevet værre, og biomassen faldt til et historisk lavpunkt niveau i 2021. Kommissionen er derfor fortsat forsigtige og foreslår derfor at opretholde TAC-niveauet, begrænset til uundgåelige bifangster og alle de ledsagende foranstaltninger fra 2022 fiskemuligheder.
- Sild – Bestandsstørrelsen af den vestlige Østersøsild er fortsat under de biologiske grænser, og forskere anbefaler derfor for femte år i træk, at fiskeriet af vestlig silde helt stoppes. Kommissionen foreslår kun at tillade en meget lille TAC for uundgåelige bifangster og at holde alle ledsageforanstaltninger fra 2022-fiskerimulighederne. For centralt Østersøsild er Kommissionen fortsat forsigtige med en stigning på 14 %. Dette er i overensstemmelse med ICES-rådene, fordi bestandens størrelse stadig ikke har nået et sundt niveau og som kun er afhængige af nyfødte fisk, hvilket er usikkert. Igen, i tråd med ICES-rådgivningen, foreslår Kommissionen at sænke TAC-niveauet for sild i Den Botniske Bugt med 28 %, da bestanden er faldet meget tæt på den grænse, under hvilken den ikke er bæredygtig. Endelig foreslår Kommissionen for Riga-sild at nedsætte TAC’en med 4 % i overensstemmelse med ICES’ anbefalinger.
- Rødspætte – Selvom ICES-rådgivningen ville give mulighed for en betydelig stigning, er Kommissionen fortsat forsigtig, hovedsagelig for at beskytte torsk – hvilket er en uundgåelig bifangst, når der fiskes efter rødspætte. Nye regler bør snart træde i kraft, som gør brugen af nye fiskeredskaber obligatorisk, som forventes at reducere bifangsterne af torske væsentligt. Kommissionen foreslår derfor at begrænse TAC-forhøjelsen til 25 %.
- Brisling – ICES anbefaler et fald for brisling. Det skyldes, at brisling er en bytteart for torsk, som ikke er i god stand, så den ville være nødvendig for torskens genopretning. Derudover er der tegn på fejlrapportering af brisling, som er i en skrøbelig tilstand. Kommissionen er derfor fortsat forsigtige og foreslår at reducere TAC’en med 20 % for at sætte den til det lavere maksimale bæredygtige udbytte (MSY).
- Laks – Status for de forskellige flodlaksebestande i Østersøen varierer betydeligt, hvor nogle bestande er meget svage og andre sunde. For at nå MSY-målet rådede ICES sidste år til lukning af alt laksefiskeri i et centralt område. For de kystnære farvande i Den Botniske Bugt og Ålandshavet lød det i rådet, at det ville være acceptabelt at opretholde fiskeriet om sommeren. ICES-rådgivningen forbliver uændret i år, så Kommissionen foreslår at opretholde TAC-niveauet og alle de ledsagende foranstaltninger fra 2022-fiskerimulighederne.
- Næste skridt – Rådet vil behandle Kommissionens forslag med henblik på at vedtage det på et ministermøde den 17. til den 18. oktober.
- Baggrund – Forslaget om fiskerimuligheder er en del af EU’s tilgang til at tilpasse fiskeriniveauerne til et langsigtede bæredygtighedsmål, kaldet maksimalt bæredygtigt udbytte (MSY), inden 2020 som vedtaget af Rådet og Europa-Parlamentet i den fælles fiskeripolitik. Kommissionens forslag er også i overensstemmelse med de politiske intentioner, der er udtrykt i Kommissionens meddelelse »Mod mere bæredygtigt fiskeri i EU: status og retningslinjer for 2023« og med den flerårige plan for forvaltning af torsk, sild og brisling i Østersøen.
For mere information
Forslag til Rådets forordning om fastsættelse af fiskerimulighederne for visse fiskebestande og grupper af fiskebestande gældende i Østersøen for 2023 og om ændring af forordning (EU) 2022/109 for så vidt angår visse fiskerimuligheder i andre farvande – KOM/2022/415