Odd Lundberg AS og Karstensens Skibsværft har indgået kontrakt om design og bygning af en 69,99 m kombineret snurper/trawler. Det norske rederi ejer og driver allerede i dag en 59 m snurper/trawler af samme navn, der blev bygget tilbage i 2003. Dette skib vil nu blive sat til salg.
Rederiet driver kombineret trawl- og notfiskeri, hvor trawlfiskeriet primært består af tobis og blåhvilling (norsk: Kolmule / fiskeri vest af Irland). Det øvrige fiskeri, der primært foregår efter sild og makrel drives med not. Det nye fartøj skal drives efter samme principper.
Siden 1918, er det Familierederiet Lundberg der fortsat ejer og driver selskabet. Tredje generation består af brødrene Geir og Tore Lundberg, hvor Geir er daglig leder af rederiet. Men det norske rederi er allerede fremtidssikret, idet Geir Lundbergs 2 sønner også er særdeles aktive i rederiet, med Mats Lundberg som skipper og Stian Lundberg som maskinchef ombord.
Nye »Odd Lundberg« vil blive rederiets fjerde nybygningsprojekt.
Det norske Rederi og værftet i skagen har arbejdet sammen i gennem en længere årrække, i forbindelse med reparation og vedligeholdelse af den nuværende »Odd Lundberg«. Rederiet udtrykker da også tilfredshed over at være kommet godt i mål med aftalen, og glæder sig til at komme i gang med byggeriet.
Karstensens Skibsværft glæder sig på samme måde over den tillid Odd Lundberg har udvist, og ser frem til at fortsætte det konstruktive og gode samarbejde med rederiet.
I lighed med de øvrige pelagiske fartøjer, som Værftet har under bygning til redere i Skotland, Irland, Sverige og Danmark, er også nybygningen »Odd Lundberg« af eget design. Karstensens har med »Odd Lundberg«, i alt 16 pelagiske fiskefartøjer i ordrebogen for levering i løbet af de kommende 3 år.
Konstruktiv dialog mellem reder og værft
Design, indretning og arrangementer er blevet til i et nært og meget nært samarbejde mellem Rederi og Værft. Rederiet har været meget optaget af innovative løsninger, og der har været lagt speciel megen vægt på at optimere arbejdsforhold, sikkerhed og komfort for besætningen. Sikkerhed og arbejdsforhold er bla tilgodeset ved at »Odd Lundberg« vil få hele lastedækket gjort vandtæt med vandtætte skibssider, hvilket øger sikkerheden, og fribordet er øget til næsten 3,0 m.
Endvidere har Rederiet valgt at satse på en fremtidssikret løsning for winche-anlægget, som vil blive elektrisk drevet, som gavner det eksterne og interne miljø (lavere støjniveau). Udover wincherne, så vil fiskepumpen også være elektrisk drevet. Rapp Marine skal levere det komplette winche- og fiskepumpeanlæg. desuden vil »Odd Lundberg« blive leveret med elektrisk drevet nothaler, som leveres af Triplex, som også skal levere Kranudrustningen.
MAN Motor ombord
Fremdrivningsanlægget vil komme til at bestå af en MAN Diesel & Turbo hovedmotor på 3600 kW med 2-speeds gear- og propelleranlæg fra Brunvoll (tidligere Scana Volda). Hovedmotoren er optimeret ift skibets driftsprofil, med mulighed for PTI/Boost ved krav om højere effekt. Der monteres samt Ventus hylseovervågingssystem for ekstra fokus på at opdage slitage på et tidligere stadie og hindre skadelige udslip.
En række øvrige leverandører bliver i disse dage udvalgt, alle ud fra kriterier som kvalitet, innovation og driftsikkerhed.
Nybygningen »Odd Lundberg« skal leveres i Juni 2019.
Fartøjets hoveddimensioner:
Længde overalt 69,99 m Bredde moulded 15,20 m Dybde shelterdæk 9,20 m
Øvrig teknisk data:
Hjælpemaskineri Cummins, 1 x 992 kW / 2 x 567 kW Winch anlæg Rapp Marine / Elektrisk Sidepropellere 1 x 950 / 1 x 850 kW RSW-anlæg Johnson Controls, 2 x 1100 kW Vakuum anlæg C-Flow, 4 x 66 kW / 2 x 4200 l tank
Som et kuriosum kan det nævnes, at Karstensens Skibsværft blev etableret i 1917, og dette selskab drives i dag også af tredje generation. 100 års jubilæet vil blive fejret i September-måned.