Budskabet i en kampagne, som TrygFonden, Søsportens Sikkerhedsråd og Beredskabsforbundet kører i øjeblikket er:
”En redningsvest redder liv. Så sørg for at bruge vesten, når du er på vandet.”
Meningen med kampagnen er at få flere fritidsfiskere til at tage redningsvest på. I 2012 omkom 18 fritidsfiskere og lystsejlere nemlig, og 16 af dem bar ikke vest.
NaturErhvervstyrelsen har valgt at bakke op om kampagnen, og fritidsfiskere, der har købt et fritidsfiskertegn, har modtaget et brev fra styrelsen med materiale om, hvor vigtigt det er at bruge redningsvest.
”Vi vil meget gerne bakke op om det gode budskab og håber, at den lidt alternative kampagne vil kunne få flere fritidsfiskere til at tænke sig om en ekstra gang og tage redningsvest på, når de sejler ud. Uden vest kan det risikere at blive med livet som indsats,” siger Jakob Munkhøj Nielsen, enhedschef i Center for Fiskeri i NaturErhvervstyrelsen.
TrygFonden har finansieret kampagnen “Brug vesten”, og der er ikke brugt fisketegnsmidler på kampagnen.