Så danskernes fiske-råd om »2 gange om ugen« halter uhjælpeligt bagefter vores norske broderland.
De norske anbefalinger om fisk »3 gange om ugen« er dog lige blevet forhøjet, da en ny undersøgelse har godtgjort, at den yngre generations fiskeindtag de sidste mange år er faldet. Dette ønsker nordmændene at ændre markant, blandt andet med kampagner, hvor unge fristes med klipfiske-sandwich, der skal få dem til at spise mere fisk og dermed give dem et større indtag af de meget vigtige næringsstoffer, som kan være svære at få fra andre madvarer og som kroppen ikke selv kan producere.
Fisk er særligt rige på D-vitamin, jod og selen. Desuden indeholder især de fede fiskearter sunde fiskeolier, de såkaldte omegaR11;3 fedtsyrer. Disse vitaminer og mineraler er livsvigtige for vores helbred, både fysisk og psykisk.
Forskellen mellem at være ung eller gammel i Norge, ses tydeligt på spisevanerne, hvor man har en helt klar og tydelig opdeling, mellem de ældres store fiskeindtag og de yngres mangel på samme. Dette forhold ændre sig desværre ikke automatisk igennem livet til, at man som ældre begynder at spise mere fisk. Derfor iværksætter nordmændene nu kampagnen »3 gange om ugen« igennem facebook og instagram. En måde hvorpå man regner med at ramme den yngre målgruppe, som gerne skulle blive inspireret og få lyst til at spise mere fisk. Og gerne mere af lyst end af pligt.
Problemerne med de helt unges lyst til at spise fisk, bunder i forskellige årsager. Men flere unge føler sig stærkt presset til at spise fisk. Fordi det er super sundt, men desværre også lidt kedeligt. Fisk er blevet et pligtmåltid, som kun luner på samvittigheden og måske ikke så meget på appetiten. Dette sammenholdt med at alt for mange ved alt for lidt om hvorledes fisken tilberedes i det daglige, ønsker man nu at rette op på. Der skal skabes en fælles interesse og en lyst til det enkle fiskemåltid, der både er let at tilberede og servere. Og ikke forestillingen om at fisk er alt for dyrt og alt for besværligt. Istedet skal fisk være mere tilgængelig og synlig i butikkerne samt gerne opleves som et godt køb, inden den finder vej ned i indkøbsposen.
Målsætningen er klar for nordmændene, der inden år 2021 på statestikken vil øge indtaget af fisk med hele 20 procent. Denne målsætning har man fra de norske myndigheders og fiskeindustrien samt dagligvarehandlens side, givet hinanden håndslag på, nok skal lykkes inden man runder 2021. Som bekendt kan ingen alt, men alle kan gøre noget.