Det er med Statsminister Mette Frederiksens (S) egne ord, at det ikke tager lang tid at bygge vind på havet. Nej det der tager tid, det er godkendelsen til at gøre det..
Det bakkes op af de to brancheorganisationer, Danske Havne og Danske Rederier, der begge i deres reaktion på gårsdagens Nordsø-topmøde om 10.000 nye havmøller, kræver at der ryddes godt op i nogle tunge bureaukratiske hurdler på vejen, så ansøgningsprocessen bliver væsentligt forkortere, hvis havvindplanen overehovedet skal nå i mål inden 2030.
Fra ni års godkendelse ned til maksimalt ét år
Men der er EU også indstillet på, at lette bureaukratiet. Så-ledes fremlagde EU-Kommissionen i går, en plan for hvordan EU hurtigst muligt skal gøres fri af fossil energi, som olie og gas fra Rusland og ét af midlerne til at nå dette er, at medlemslandene hurtigst muligt udpeger »go-to-områder«, hvor man ved, at der kan gives tilladelse til at opføre vedvarende energi.
Det skal mindske ventetiden ned til ét år, som ifølge EU-Kommissionen i dag kan være mellem seks til ni år.
Tilsvarende er den danske statsminister åben for den plan, hvor tidligere tiders langsommelige godkendelses-processer nu skal afløses af hurtigere ekspedition. Hun ser gerne at det bliver regionale løsninger, eksempelvis i Danmark, som hun også har talt med EU Kommissionen om. Hvor hun forstiller sig at nogle får lov til, fordi de ikke kun er dygtige, men også fordi der allerede er gjort erfaringer på området omkring havvind som gør, at tingene kan få lov til at gå lidt hurtigere.
Men hvis de ambitiøse målsætninger skal indfries og potentialet i Nordsøen udnyttes – så skal der tænkes nyt. Her er Danmark allerede gået forrest med planerne om at etablere energi-øer i Nordsøen, der kan fungere som base for ikke kun havvind, men også samtidig skabe moderne Power-To-X-løsninger.
»Esbjerg-erklæring« vil indeholde konkrete tiltag, der skal gøre projektbehandlingen mere smidig og langt hurtigere for Havnene.
Havnen i Esbjerg er i gang med at udvide, men det tager tid at opbygge den nødvendige infrastruktur. Derfor er det vigtigt, at de store målsætninger følges op af en plan for, hvordan Europas havneinfrastruktur og giver branchen noget fleksibilitet i udbuddene og mere effektiv behandling af de enkelte projekter, så de kan møde efterspørgslen på den mest effektive måde, siger Dennis Jul Pedersen.