Hvide Sande, Danmark – Hvide Sande Shipyard A/S er stolte over at have vundet ordren på nybygning nummer 159, en topmoderne elhybrid-færge, til Tjörns Hamnar AB i Sverige. Færgen bliver Hvide Sande Shipyards tiende nybygning med avanceret el/hybrid-teknologi og styrker dermed værftets position som en af de førende leverandører af miljøvenlige maritime løsninger i Nordeuropa.
Den nye færge, designet af FKAB Marine Design, er bestemt til at afløse færgen Hakefjord, som har betjent ruterne mellem øerne Tjörn, Tjörnekalv, Åstol og Stora Dyrön nordvest for Göteborg siden dens levering fra Hvide Sande Shipyard tilbage i 1998.
»Det er en stor ære at levere endnu en færge til Tjörns Hamnar AB. Det er ikke kun en flot tilføjelse til værftets CV, men også noget, der viser den kontinuitet og dedikation, som Hvide Sande Shipyard står for,« udtaler Group CEO Carl Erik Kristensen, som i øvrigt selv var med til at bygge Hakefjord under sin læretid som skibstømrer i slutningen af 1990erne.
Kapacitetsforøgelse og omstilling til hybrid-drift
Med en længde på 27 meter tilbyder den nye færge plads til op til 180 passagerer, herunder indendørs siddepladser til 75 personer, hvilket repræsenterer en kapacitetsforøgelse på cirka 50% i forhold til sin forgænger, Hakefjord.
Nybygningen skiller sig ud med sin innovative elhybrid-drift, hvor kraftfulde elmotorer driver propellerne, understøttet af en batteribank, der oplades ved hjælp af strøm fra land for normal drift eller en diesel generator, der kan køre på bio fuel til længere sejladser, skulle det være nødvendigt. Dette skift fra traditionel dieseldrift til elhybrid-teknologi er et klart bevis på Hvide Sande Shipyards engagement i den grønne omstilling og værftets strategi om at levere fartøjer, der passer perfekt til kundernes behov og miljømæssige ansvar.
Med de to igangværende færgebyggerier, herunder også den kommende elfærge til Torghatten i Norge, fortsætter Hvide Sande Shipyard med at cementere sin position som en af de mest erfarne og professionelle skibsbyggere i Nordeuropa inden for el- og hybridfærger.
»Vi er stolte over at være med fremme i den grønne omstilling og at kunne tilbyde vores kunder skibe, der ikke kun er teknologisk avancerede, men også ideelt dimensionerede for effektiv drift og service,« siger Jeppe Hoff, COO hos Hvide Sande Shipyard. Den nye færge, som også bliver værftets passagerskib nummer 21, forventes at sejle fra Hvide Sande i løbet
af efteråret 2025.