Det skriver Kystmagasinet på deres webavis, så selvom aktivitetsniveauet er højt i Hirtshals, med reparationer og vedligeholdelse af specielt norske fartøjer, arbejder Hirtshals Service Group benhårdt på at skaffe flere norske fiskefartøjer til Hirtshals.
Det er specielt den norske rejetrawlerflåde fra Sørlandet (den sydlige del af Norge) samt Ringnotbådene fra Hordaland (fra Norges Vestkyst ved Bergen), der allerede fylder godt op ved de nordjyske servicevirksomheder.
»Hirtshals Service Group er en erhvervsmæssig interessegruppe,« forklarer den daglige leder for gruppen Per Christensen, »og norske fartøjer er yderst vigtige kunder for flere af vores medlemmer. Eksempelvis kommer Vestkajens Maskinværksteds omsætning, fra mere end halvdelens vedkommende fra norske fartøjer. Det suppleres nu også af flere anløb af svenske fartøjer, der søger dansk ekspertise omkring de topmoderne fartøjer.
Spændende opgaver til Hirtshals
Hirtshals Shipyard har her sidst indgået aftale med et norsk rederis fiskefartøj »Brennholm«. Der på grund af en øget satsning på forskning, skal have bygget et 80 m2 stort konferencerum, som et lukket flyvebridge, på toppen af den norske ringnotbåd. En opgave som projektleder Jesper Reinholt ved Hirtshals Yard ser frem til. Jesper Reinholt fortæller videre til Kystmagasinet.no, at siden etableringen i 2011, efter Wärtsilä valgte at lukke deres bedrift i Hirtshals, har værftet være én af hjørnestenene i den maritime serviceindustri i Hirtshals.
Flere norske fartøjer ved kajen i Hirtshals
Norske fartøjer som Vestviking, Østanger, Krossfjord, Malene S, og Hardhaus har vært blandt de mange norske fartøjer fra det sydlige Norge og til det Vestlige, som i den seneste tid har aflagt Hirtshals et besøg.
Værftet har derudover besøg af de fleste norske rejetrawlere, som fisker i Skagerrak, forbi værftet, når der skal foretages småreparationer eller vedligeholdelse. Hvor værftet overvejende har besøg af norske pelagiske både, så har Vest Kajen i Hirtshals, stort set besøg hver uge af norske trawlere fra både det sydlige Norge og det Vestlige.
Hirtshals Yard skal udstyre og udruste en nybygning for første gang. Vestkajens Maskinværksted skal bygge og leverer winches, mens den lokale virksomhed SeaMech skal stå for installeringen af alt det elektroniske ombord. I praksis betyder dette, at det meste af arbejdet kommer til at foregå med lokale kræfter. Winchespakken, som VestKajens Maskinværksted skal levere, består af tre trawltromler. To tromler skal placeres på hækken og én skal placeres på siden.
Et andet skib, der ligger i Havnen, er nybygningen »Milton« på 16,99 meter længde, som er tegnet af Vestværftet i Hvide Sande. Fartøjet er bygget i Polen, men på grund af Vestværftets fulde ordrebøger og dermed manglende kapacitet, udrustes og udstyres Milton i det nordjyske. Skipper Jan Woller, solgte sit fartøj i 2015, og regner med at få leveret sit fartøj i slutningen af januar næste år.
»Det er én af fordelene ved Hirtshals,« påpeger Per Christensen, »er at de fleste former for reparationer og vedligeholdelse, kan foretages indenfor Havnen. Per Christensen er selv medindehaver af Marine-El A/S, en virksomhed der idag råder over 14 ansatte, der for mere end 80 procent af tiden foregår ombord på et fartøj.