Det er JOBI værft i Aalbæk der netop i disse dage afslutter et halv års udrustning og aptering af den knapt 10 meter lange kutter HG 63 Brestur.
Det er rederiet Beinur ved Vigar Tindskard der siden efteråret 2014, har samarbejdet med Jobi Group om tegning og færdiggørelse samt indretningen af den nye trawler. Et tæt samarbejde hvor Vigar Tindskard selv har taget aktivt del, både med viden og hele sin erfaring indenfor fiskeriet, igennem et langt liv på søen.
Håndværksmæssigt mesterstykke
Der er kræset for hver eneste lille detalje og alt er håndværksmæssigt tilrettet båden individuelt. Løsninger er alle vendt og drejet i luften, indtil det helt rigtige forslag kom på bordet og Skipper var tilfreds. Projektet havde det som man i fagsproget kalder en elastik, for hver gang spørgsmålet kom op med, ”hvornår er HG 63 Brestur sejlklar,” kom det lige så sikkert fra Vigar Tindskard, ”vi sejler når solen skinner og det er varmt.” Så blev der ikke snakket mere om det.
Fartøjet er indrettet så det kan sejles af èn skipper og alt om bord er tilrettelagt således, at det kan foretages fra dækket. Specielt indtaklingen af trawlposen er foretaget så deplacementet ligger midtskibs og lavt, samtidig kan der takles og sorteres samt skylles og pakkes på dæk, hvorefter kasserne går i lasten.
Båden er køllagt i 2015 og bygget helt op fra bunden
Inspektør ved Beinur Henning Thomsen fortæller til FiskerForum, at båden i sin tid blev købt som fritidsfiskekutter en Fåborg 32 og at man efterfølgende har strippet båden fuldstændigt og bygget den op efter anvisning og i samarbejde mellem værftet Jobi og Vigar Tindskard. Der er tænkt sikkerhed og komfort ind i projektet, så den enmandsbetjente båd er sikker at sejle og der er rimeligt med plads på dækket om bord, så selve arbejdsprocessen kan foregår på en sikker og forsvarlig måde.
Fiskeriet vil starte op efter en teknisk prøvesejlads, hvor der af Fiskeriets Arbejdsmiljøråd skal foretages støjtest. Kvote-mæssigt vil båden primært gå efter rødspætter og torsk samt kuller, sej m.m. på dagture, hvor HG 63 Brestur hver dag sætter kurs hjemhavn igen.
Jobi Værft i Aalbæk har været glade for samarbejdet, som har bragt dem vidt omkring, i jagten på den optimale løsning af indretningen og udrustningen af HG 63 Brestur, noget der har givet ekstra erfaring samt nye løsninger på gammel kendte problemer.
De to meget aktive brødre Jesper og Bjarke Faurholt har 1. april i år overtaget Strandby værft fra tidligere ejer Poul Erik Nielsen. JOBI Group er således ejere af tre værfter i dag i henholdsvis Dronninglund og Aalbæk samt det nytilkøbte Strandby Værft – Standby Værft vil i fremtiden være stedet hvor Jobi Group samler alle sine aktiviteter.
Jesper Faurholt fortæller til FiskerForum at planerne er at lave et centralt servicecenter på værftet samt bygge værksteder og en ny byggehal på den nordlige del af værftet, så der kan serviceres og repareres fartøjer uanset om det er stålkuttere eller ældre trækuttere, ligesom fartøjer i glasfiber og kulfiber også vil kunne repareres her. Ligeledes bliver der specialværksteder med stål, aluminium og rustfri stål, hvilket dækker hele spektret for reparation og vedligeholdes af mindre fartøjer. Overtagelsen af Strandby Værft bliver med virkning fra 1. april og 1. maj overtages ligeledes nabovirksomheden til Strandby Værft, malerfirmaet Møller og Søns lokaliteter. Det ventes at alle aktiviteter endeligt er samlet på Nordre Havnevej i Strandby lige omkring sommeren i år. De ansatte hos Strandby Værft samt de ansatte hos Jobi Group er sikret arbejde på det ny værft, der får navnet Jobi Værft A/S i Strandby.