Den nye ”Fisk 2 gange om ugen” kampagne scorer flotte resultater i Nielsens og Markedsførings Karakterbogs-test. Desværre måtte budgettet skæres, og det er gået ud over synligheden for filmene – som i øvrigt er kreeret af et reklamebureau, som ikke længere findes…
Fiskebranchens nye kampagne ”Hvad skal du ha’ i aften?” skal løfte den tunge arv efter reklamebureauet Nørgaard Mikkelsens ”Minna & Gunnar”-film, hvor Kirsten Lehfeldt overbeviser Niels Olsen om, at fisk ikke er så ringe endda. Reklamer, der nærmest blev folkeeje i slutningen af 90’erne.
Kampagnen består blandt andet af fire reklamefilm, kreeret af det nu hedengangne reklamebureau Scanad, og det er en af disse film, Markedsføring i samarbejde med analyseinstituttet Nielsen har testet i den seneste udgave af Karakterbogen Online.
Fiske-filmen scorer en samlet ”Karakterbog” bestående af tre 10-taller og et enkelt 4-tal, og det resultat er Lone Marie Eriksen, der er projektkoordinator for ”Fisk 2 gange om ugen”, ganske pænt tilfreds med – bortset fra 4-tallet i faget Impact, som skyldes, at kun godt hver tredje overhovedet har set filmen.
– Det er lidt ærgerligt, men måske ikke så overraskende. Vi var nødt til at skære i budgetterne undervejs, og har derfor ikke kunnet køre det tryk, vi oprindelig havde planlagt. Oprindelig skulle de fire film i serien køre i syv bursts over 10 måneder, hvilket ville have givet os i alt 113 millioner eksponeringer. Det kommer vi ikke til at nå, og når nu filmen ifølge testen her tydeligvis er overbevisende og gør indtryk på seerne, så er det da ærgerligt, at vi ikke når ud til flere, siger Lone Marie Eriksen.
Hos Nielsen opsummerer Client Service Director Kristian Nørgaard Jensen resultaterne for fiske-filmen således: – Fiskebranchens nye reklameserie er meget interessant. Der er tale om en velkendt kampagne, som nu har skiftet fokus, rent kommunikationsmæssigt. Man er gået bort fra Minna og Gunnar-universet, som havde en stærk humoristisk side, til et mere up-front fokus på budskaberne. Kampagnen prøver at rette op på, at selve tilberedelsen af fisk for mange danskere er en barriere.
Den gør det med humor, uden kendisser, men med stor succes. Reklamen er helt formidabel, når det gælder budskabs-kommunikation og udnytter effektivt seernes oplevelse af kampagnens personlige relevans til at motivere dem til handling.
Kristian Nørgaard Jensen kalder Fiskebranchens skift af univers for sund fornuft. – Der kan ikke være tvivl om, at Minna og Gunnar samt sloganet ”Det er ikke så ringe endda” tog danskerne med en storm, og at fortællingen den dag i dag nyder stor popularitet. Men en fortælling skal helst ikke vokse sig større end reklamens egentlige formål. Derfor er der sund fornuft bag det fokusskifte, vi har set. Resultaterne viser det, i hvert fald, siger han.