Skipsteknisk AS har sikret sig en ny designkontrakt på en arktisk fabrikstrawler til det grønlandske fiskeri efter rejer. Men fartøjet, »Regina C«, som er den tredje i rækken, er også fremtidssikret andet fiskeri, fortæller det nordatlantiske rederi Niisa Trawl Aps fra Nuuk.
Nybygningen er et STR118 design, der specielt er tilegnede fiskeoperationer i de isfyldte farvande omkring Grønland. Fartøjet bliver 80 meter langt og 17 meter bredt. Det bygges efter DNV GL klasse samt højeste baltiske isklasse, således fartøjet opfylder og overholder reglerne for fartøjer der gennemsejler polar områderne.
Nuuk Rederiet Niisa Trawl Aps får med nybygningen »Regina C« plads til en 32 mand stor besætning, som alle vil få mulighed for komfortable og rummelige enmands- og tomands kahytter ombord. I nybygningen har rederiet lagt stor vægt på, at besætningen har det så komfortabelt og bekvemt som muligt under opholdet ombord. Samtidig har man sikret sig ekstra med hensyn til arbejdsmiljøet når der enten arbejdes på dækket, i lasten eller i fabrikken. Komforten og sikkerheden for mandskabet har været afgørende for rederiet.
Som med arbejdsmiljøet har rederiet ønsket en grøn profil, så fartøjet har energigenindvinding samt reduceret eller intet udslip af miljøgifte til det omgivende miljø.
»Regina C vil blive bygget på det spanske værft Metaships & Docks SA, som er et værft der har specialiseret sig i bygning af specielskibe til fiskeriet samt offshore. Den grønlandske rejetrawler skal efter planen afleveres i august måned 2018.
Salgschefen indenfor fiskeriet, Inge Bertil Straume fra Skipstekniske, slutter af med at takke rederiet for kontrakten og ser i samme anledning frem til at fortsætte det gode samarbejde man har haft i de sidste årtier.